Undervisningsopplegg
Tidsbruk
  • 60 minutter

Økt 2: Dinosaurenes hofter

parasaurolophus red Dinosaurer deles inn i to grupper ut fra hofte- og bekkenstrukturen. Den ene gruppen kalles fuglehofte-dinosaurer (Ornithischia) og den andre kalles øglehofte-dinosaurer (Saurischia).

I denne økta skal elevene

  • bli kjent med hvilke egenskaper paleontologer bruker for å klassifisere de ulike dinosaurene 
  • tegne figur av de to hoftetypene til dinosaurene og skrive en sammenlignende tekst

Tidsbruk

  Anslått tidsbruk
2A. Observer dinosaurskjeletter  20 minutter
2B. Fuglehofter og øglehofter  20 minutter
2C. Tegn og skriv om dinosaurenes hofter  20 minutter
 TOTALT  60 minutter
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • evolusjon
    utvikling av arter over lang tid
  • geologisk tidsperiode
    et tidsavsnitt i jordas historie. Periodenes varighet varierer mellom 20 og 200 millioner år.
  • hofte
    overgang mellom kropp og bakbein
  • kjøtteter
    En organisme som spiser kjøtt. Kjøttetende dyr kalles ofte rovdyr.
  • knokler
    gir kroppen form og holder den oppe, kalles ofte bein
  • paleontolog
    en forsker som studerer arter som levde i fortiden
  • planteeter
    organisme som spiser planter

Forskerspirebegrep

  • forklare
    bruke bevis for å støtte en påstand
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • sortere
    dele inn i grupper etter observerbare kjennetegn
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Skriv ut tegninger av dinosaurer. Disse må skrives ut tosidig, slik at navnet kommer på baksiden av riktig dinosaur.

2. Skriv ut en stor figur av hofteknokler, og mindre figurer til to og to elever.

3. Skriv ut figurer av skjeletter til to og to elever.

 

allosaurus red

Materialer og utstyr

Forsøk og praktisk arbeid

2A. Observer dinosaurskjeletter

1. Sammenlign skjeletter. Studer bildene av de to dinosaurskjelettene. Si: Hva er likt, og hva er forskjellig på de to dinosaurskjelettene? La elevene få god tid til å sammenligne skjelettene, snakke sammen to og to og notere likheter og forskjeller på et ark eller i arbeidsboka. Du kan også vise på tavla hvordan du lager en tabell: 

 
Forskjeller Likheter
 

Lang hale   

 

 

 

 
 

 

skjeletter med øglehofte og fuglehofte uten farge

Etter at elevene har diskutert og notert, kan du høre hva de har funnet ut, og notere stikkord i tabellen på tavla. Anerkjenn svarene.

2. Studer hofteknoklene. Så forteller du: Når dinosaur-forskerne, paleontologene, observerer dinosaurskjeletter, er det noen knokler de ser nærmere på enn andre: knoklene i hoftene. De har funnet ut at de kan dele dinosaurer inn i to hovedgrupper, med to forskjellige oppbygninger av hoftene. Del ut figur av de to hoftetypene, og be elevene finne igjen knoklene på dinosaurskjelettene og farge dem i samme farge som på figuren. Slik kan du se om de har forstått hvor knoklene hører hjemme. 

skjeletter med øglehofte og fuglehofte

Observer de tre hofteknoklene nærmere. Si: Disse knoklene er hofteknoklene. Det er ett sett hofteknokler på hver side av dinosaurkroppen. Vis hvor hofteknoklene er på deg selv, og be elevene kjenne etter om de kan kjenne litt av hofteknoklene sine. Vis gjerne et menneskeskjelett og/eller et dyreskjelett (gjerne en fugl), og studer hofteknoklene nøye.

3. Sammenlign hofteknoklene. Si: Hva er likheten mellom de to hoftetypene? [Begge har tre knokler, en (rød) over og to (oransje og grå) under.] (Den røde heter tarmbein, den oransje heter skambein og den grå heter setebein.)

Hva er forskjellen på hofteknoklene på de to dinosaurene? [Den oransje og den grå knokkelen går ut til hver sin side på den ene, mens de ligger inntil hverandre (bakover) på den andre. Den røde knokkelen er smalere og høyere på den ene, og bredere og lavere på den andre.]

4. Gi knoklene navn. Hoftetypen til venstre kalles øglehofter. Forskerne kaller dinosaurer med en sånn hofte øglehofte-dinosaurer. Be elevene skrive øglehofter under figuren til venstre. (Du kan også bruke det vitenskapelige navnet: Saurischia-dinosaurer (uttales sau-ris-ki-a). På gresk betyr sauros øgle, mens ischion betyr hofteledd. En saurolog er en som studerer øgler.)

Hoftetypen til høyre kalles fuglehofter. Hva tror dere forskerne kaller dinosaurer som har slike hoftebein? [Fuglehofte-dinosaurer.] Be elevene skrive fuglehofter under figuren til høyre. (Vitenskapelig navn: Ornithischia-dinosaurer (uttales orni-tis-ki-a). På gresk betyr ornitheos fugl, og ischion betyr hofteledd. En ornitolog er en som studerer fugler.)

5. Lag huskeregler. Hva synes dere hoftene ligner på? [Øglehoften kan kanskje se ut som en tannløs krokodille som gaper nedover? Fuglehoften ser kanskje ut som et fuglehode?] La elevene komme med sine betraktninger, noe som kan gjøre det lettere å huske dem fra hverandre.

Eksempel på hva hoftene kan ligne på. Eksempel på hva hoftene kan ligne på.  

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • evolusjon
    utvikling av arter over lang tid
  • geologisk tidsperiode
    et tidsavsnitt i jordas historie. Periodenes varighet varierer mellom 20 og 200 millioner år.
  • hofte
    overgang mellom kropp og bakbein
  • kjøtteter
    En organisme som spiser kjøtt. Kjøttetende dyr kalles ofte rovdyr.
  • knokler
    gir kroppen form og holder den oppe, kalles ofte bein
  • paleontolog
    en forsker som studerer arter som levde i fortiden
  • planteeter
    organisme som spiser planter

Forskerspirebegrep

  • forklare
    bruke bevis for å støtte en påstand
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • sortere
    dele inn i grupper etter observerbare kjennetegn
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
Forsøk og praktisk arbeid

2B. Fuglehofter og øglehofter

1. Heng en stor utskrift av to hoftetypene opp på veggen. Repeter for elevene: Dette er figurer av de to forskjellige dinosaurhoftene som forskere har funnet. (Saurischia-dinosaurene – øglehofte-dinosaurer og Ornitischia-dinosaurene – fuglehofte-dinosaurer)   

Øglehofte og fuglehofte Øglehofte og fuglehofte

 

Del ut tegningene av dinosaurene

Si til elevene: Nå skal dere jobbe sammen to og to og sortere disse dinosaurene i to familier. En familie med fuglehofter, Saurischia-dinosaurer, og en familie med øglehofter, Ornitischia-dinosaurer. 

2. Etter sorteringen legger du til rette for en diskusjon om hvilke dinosaurer som tilhører hvilken gruppe. Noen av dinosaurene er lette å sortere, andre er vanskeligere. La elevene komme med sine antagelser og argumenter. (Se fasit i venstre marg.)

Fortell elevene: Når forskere (paleontologer) skal finne ut hva slags dinosaur de har funnet, ser de på hofteknoklene. De sorterer dinosaurene i to hovedgrupper etter hva slags form det er på hofteknoklene. 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • evolusjon
    utvikling av arter over lang tid
  • geologisk tidsperiode
    et tidsavsnitt i jordas historie. Periodenes varighet varierer mellom 20 og 200 millioner år.
  • hofte
    overgang mellom kropp og bakbein
  • kjøtteter
    En organisme som spiser kjøtt. Kjøttetende dyr kalles ofte rovdyr.
  • knokler
    gir kroppen form og holder den oppe, kalles ofte bein
  • paleontolog
    en forsker som studerer arter som levde i fortiden
  • planteeter
    organisme som spiser planter

Forskerspirebegrep

  • forklare
    bruke bevis for å støtte en påstand
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • sortere
    dele inn i grupper etter observerbare kjennetegn
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
Forsøk og praktisk arbeid

2C. Tegn og skriv om dinosaurenes hofter

1. Tegn figurer. Repeter de to hoftetypene og la elevene beskrive forskjellene og likhetene. Tegn gjerne tydelige figurer på tavla som elevene kan se etter.

2. Elevene tegner og skriver. Be elevene tegne figurer med figurtekster av de to hoftetypene i boka si og sette navn på dem (fuglehofte og øglehofte). Si: Forskerne bruker hofteknoklene når de skal dele inn dinosaurer i ulike grupper. 

Øglehofte og fuglehofte

3. Skriv sammenlignende tekst. Nå skal dere skrive en sammenlignende tekst i fellesskap. Gå tilbake til tabellen på tavla, og sett kryss ved likhetene og forskjellene dere vil ha med i den sammenlignende teksten.

a) Overskrift. Start med å lage en overskrift som beskriver hva teksten skal handle om. [Sammenligning av Ornitischia og Saurischia.]

b) Innledning. Overskriften legger føringer for innledningen, som skal fortelle hva dere skal sammenligne, at dere skal skrive om noe som er likt og noe som er forskjellig. [Ornitischia og Saurischia har mange ting til felles, men det noe viktig som skiller dem.]

c) Likheter og forskjeller. Skriv ett avsnitt om hva som er likt [Begge har lang hale, ...], og ett om hva som er forskjellig [Saurischia har øglehofter, mens ...].

d) Avslutning. Skriv en avslutning som oppsummerer det dere har funnet ut. [Selv om Ornitischia og Saurischia kan se veldig like ut, kan vi og forskerne se at de er forskjellige.]

 

Eksempel på tekst utarbeidet sammen med elevene.

 

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • evolusjon
    utvikling av arter over lang tid
  • geologisk tidsperiode
    et tidsavsnitt i jordas historie. Periodenes varighet varierer mellom 20 og 200 millioner år.
  • hofte
    overgang mellom kropp og bakbein
  • kjøtteter
    En organisme som spiser kjøtt. Kjøttetende dyr kalles ofte rovdyr.
  • knokler
    gir kroppen form og holder den oppe, kalles ofte bein
  • paleontolog
    en forsker som studerer arter som levde i fortiden
  • planteeter
    organisme som spiser planter

Forskerspirebegrep

  • forklare
    bruke bevis for å støtte en påstand
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • sortere
    dele inn i grupper etter observerbare kjennetegn
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe