Elevene får trening i å identifisere bergarter og forstå de geologiske prosessene, slik at de lærer å lese den geologiske historien i sin geotop. Hvor skal dere finne geotopen og hva skal dere gjøre der? Her får dere tips til arbeidsmåter og aktiviteter.
Noen tips og råd for valg av geotop:
- Bruk geotopen i geofag X, 1 og 2
- Start geotoparbeidet i begynnelsen av skoleåret
- Velg geotop så nær skolen som mulig slik at klassen skal kunne besøke geotopen så ofte som mulig.
- Geotopen bør være mest mulig variert geofaglig (ulike type berggrunn, georessurser?, geofarer? etc.)
- Besøk geotopen jevnlig gjennom hele undervisningsåret. Hver gang ny geofaglig prosess introduseres for eleven, gå ut i geotopen og se om dere finner spor etter denne prosessen.
- Spør gjerne en geofaglig person i lokalmiljøet om hjelp.
Mål med arbeid i geotopen
- Elevene må kunne lese geokart
- Elevene må kunne identifisere bergarter og koble stein til geologiske prosesser
- Elever må kunne koble bergartsdannende prosesser og platetektonikk
- Elevene bør kunne sette sammen en geologisk historie
Aktiviteter til bergartsdannende prosesser
Etter hver bergartstype bør elevene kunne svare på følgende spørsmål:
Hvordan identifiserer du bergarten?
Hvilken historie forteller bergarten?
Hvordan kobler du bergarten til platetektonikken?
Sedimentære prosesser:
Magmatiske prosesser:
Metamorfe prosesser:
Aktiviteter som hjelper elever å identifisere stein
Aktiviteter til geologisk tid og rekkefølgen av geologiske prosesser