naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- geofag x og 1
- geofag 2
Hvordan skille stein fra hverandre?
I denne aktiviteten skal dere studere et utvalg bergarter og gjennom samtale komme fram til noen karaktertrekk ved de tre hovedgruppene av bergarter: magmatiske, sedimentære og metamorfe bergarter.
Arbeid i grupper på 3-4 stykker og studer seks steiner fra steinsamlingen:
- Beskriv steinene – hvordan ser de ut? Gjerne tegn og beskriv dem med ord.
- Beskriv noen steiner som er like. På hvilken måte ligner de?
- Beskriv noen steiner som er ulike. På hvilken måte er de forskjellige?
- Grupper steinen i magmatiske, sedimentære og metamorfe bergarter. De to steinen som plasseres sammen må ha minst et fellestrekk og dere må kunne begrunne hva det er. Skriv ned disse fellestrekkene.
Diskuter i plenum hvordan dere har gruppert steinene. Ta gjerne en plenumsdiskusjon etter hvert punkt. Dere kan oppdage ulike ting som kan være fint å få fram i plenum.
Faglig forklaring
Bergarter kan deles opp tre hovedgrupper. De tre hovedgruppene representerer tre svært ulike geologiske prosesser. Er elevene i stand til å plassere en bergart i en av de tre gruppene kan de også si noe om hvordan den steinen ble dannet. Steinen er et vitne om hvilke geologiske prosesser som har formet landskapet steinen er funnet i (forutsatt at dere har plukket den fra fast grunn).
Steinen i denne aktiviteten hører til følgende grupper:
- Granitt og larvikitt som er de magmagtiske bergartene
- Kalkstein og skifer som er de sedimentære bergartene
- Gneis og gneis med folder som er de metamorfe bergartene
Målet med oppgaven er å få eleven til å ”se” stein, skille mellom sentrale observasjoner og mindre viktige observasjoner, og komme fram til egen karakteristiske trekk av de tre gruppene som de kan bruke når de er ute i felt.
Kommentarer/praktiske tips
Det kan være en ide at elevene tar bilder av steinene og printer dem ut og limer i notatboka hvor de har beskrevet steinen. Kanskje de også kan bruke steinbøker og finne navn og mer informasjon og sjekke på geologiske kart om noen av disse finnes i deres lokalområde.
Materialer og utstyr
- Gneis
- Gneis med folder
- Granitt
- Upolert larvikitt
- Kalkstein med fossil
- Skifer med fossil
- en egen notatbok til å tegne og beskrive bergartene i