naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- barnetrinn 3-4
- barnetrinn 5-7
- 1-2 timer
Fire hvite ukjente stoffer
Vil dere være detektiver og bruke sansene til å finne ut mest mulig om fire hvite ukjente stoffer? Ved hjelp av syn, lukt, berøring og hørsel skal dere beskrive stoffenes egenskaper. Klarer dere å finne ut hva slags stoff det er?
På et farget papirark skriver dere i hvert hjørne et nummer fra 1 til 4. Ta en halv teskje av hvert stoff og legg det på papiret ved riktig nummer. Bruk sansene og undersøk et stoff av gangen. Bruk gjerne forstørrelsesglass eller stereolupe.
Syn | Lukt | Berøring | Hørsel | |
Stoff nr. 1
|
||||
Stoff nr. 2
|
||||
Stoff nr. 3
|
||||
Stoff nr. 4
|
Hva slags stoff tror dere at dere har undersøkt?
Stoff nr. 1 kan være:
Stoff nr. 2 kan være:
Stoff nr. 3 kan være:
Stoff nr. 4 kan være:
Skriv utenpå de fire forskjellige boksene hva dere tror de inneholder. Skriv også hva dere tenkte for å finne ut hvilke stoffer dere har.
Kommentarer/praktiske tips
Elevene skal ikke kjenne til hvilke stoffer de undersøker, men de kan være kjent med dem fra andre situasjoner i dagliglivet. Elevene må få vite at disse fire stoffene er ufarlige.
Ordene egenskaper og sanser er begreper som trenger litt klargjøring før elevene setter i gang. Hver gruppe kan få et par minutter til å diskutere og skrive ned navnet på hver av sansene før klassen snakker om det i fellesskap. I fellesgjennomgåelsen er det gunstig å poengtere grunnen til at ingen må smake på ukjente stoffer. I små mengder er ingen av disse hvite stoffene giftige. Dersom noen har lyst, kan de smake denne gangen. Du må da garantere at det ikke er farlig. Jod bør de ikke smake på.
Sett av tilstrekkelig tid til rydding.
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
-
Læreplan i naturfag (NAT01-04)
Kjerneelement
- Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
- Energi og materie (KE69)
Kompetansemål
-
2. trinn
- undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer (KM679)
- utforske og beskrive observerbare egenskaper til ulike objekter, materialer og stoffer og sortere etter egenskaper (KM786)
Grunnleggende ferdigheter
- Muntlige ferdigheter (GF1)
- Å kunne skrive (GF2)
Materialer og utstyr
Til hver elev/elevgruppe:
- 4 nummererte bokser med sukker, salt, potetmel, natron
- 4 teskjeer, en i hver boks
- farget papir til å legge stoffene på, slik at det blir kontrast til det hvite pulveret
- eventuelt forstørrelsesglass eller sterolupe
- elevark