Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Passer for
  • barnetrinn 1-2
  • barnetrinn 3-4

Hvordan bruker vi og dyra sansene våre?

Målet med denne økta er å bli kjent med hvordan sansene gir oss og andre dyr informasjon om miljøet rundt oss.

Hoggorm

Forarbeid

Utstyr til hvert elevpar:

  • skjerf eller lignende til å lage bind for øynene

Skriv ut til hvert elevpar:

Gjør deg kjent med presentasjonen som skal brukes i etterarbeidet.

Ute, 30 min

Samle elevene i en halvsirkel foran deg, og fortell at de i denne økta skal undersøke hvordan sansene gir oss og andre dyr informasjon om miljøet rundt oss.

1. Hørsel. Be elevene lukke øyene, være helt stille i 30 sekunder og observere hvilke lyder de kan høre.

Oppsummer: Hvorfor tror dere at dere skulle lukke øynene? [Når vi konsentrerer oss om én sans, registrerer vi mer.] Hvilke lyder hørte dere? Hva var den fineste lyden du hørte? Hvilken var den mest støyende?

2. Lukt. Be elevene lukke øynene igjen, være helt stille i 30 sekunder og observere hvilke lukter de kan lukte.

Oppsummer:  Hvilke lukter kunne dere lukte? Kunne dere lukte mer enn en lukt?

3. Syn. Si til elevene at de skal bruke synet til å observere noe av det som laget lydene de hørte og luktene de luktet.

Oppsummer: Var noe av det dere hørte vanskelig å se? Hvorfor / hvorfor ikke?

4. Berøringssansen. Elevene skal jobbe i par. Hvert par får et skjerf eller lignende til å lage bind for øynene. Den som ikke har bind for øynene skal lede samarbeidspartneren sin (med bind for øynene) og finne ulike ting partneren skal ta på, for så å gjette hva dette er (f.eks. mose, stein, blad, kvist eller bark). Bytt roller, og gjør samme aktivitet.

Oppsummer: Hvordan var opplevelsen av å ikke se? Hva var utfordringer med å lede en blind? Var det noe som var lett å finne ut? Var noe vanskelig? Hva/hvorfor?

5. Reaksjonshastighet. Be elevene stille seg på rekke. Marker en mållinje 5–10 m fra der de står. Fortell at de skal løpe så raskt de kan når du gir signal og at de skal få lov å prøve to forskjellige signaler. Alternativ til å løpe kan være at de skal legge seg ned på magen eller klappe i hendene.

  • Visuelt signal: Ta armen raskt ut til siden.
  • Lydsignal: Stå bak elevene, og lag et lydsignal (rop «nå». plystre, slå på noe).

Oppsummer: Spør elevene hvilket signal de følte de reagerte raskest på. Spør om noen vet hva man bruker i sprint [lyd/pistol] og om noen vet hva man bruker i bilsport [lys]. Reaksjonstiden for lydsignaler er ofte litt raskere (0,14–0,17 sekunder) enn for lyssignaler (0,15–0,22 sekunder). Grunnen til man bruker synet i noen idretter er på grunn av støy (som fra biler).

Inne, 30 min

Koble sans og dyr, 10 min

Del ut elevarket til hvert elevpar. Elevene skal diskutere seg fram til hvilke dyr de tror bruker en sans spesielt mye og sette strek mellom sans og dyr. Presiser at det ikke finnes ett riktig svar.

«Pek på sansen», 10 min

Start presentasjonen. Før informasjonen om hvert enkelt dyr kommer opp, la elevene komme med sine forslag på om hva de tror de ulike dyrene bruker mest ved å peke på kroppen.

«Fang haren», 10 min

Avslutt med å leke «fang haren». La elevene stille seg i en sirkel. La én elev være hare og en annen jeger som begge stiller seg i midten av sirkelen. Gi jegeren bind for øynene og haren en fyrstikkeske. Målet er at jegeren skal fange hare ved kun å bruke høreselsansen. Haren skal hoppe og av og til riste fyrstikkesken, mens jegeren prøver å fange haren. Bytt jeger og hare til nye elever. Avslutt med å spørre hvilke sanser jegeren og haren brukte.

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Jorda og livet på jorda (KE70)
    • Kropp og helse (KE71)

    Kompetansemål

    • 2. trinn
      • utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon (KM790)
    • 4. trinn
      • utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut (KM801)