Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Passer for
  • barnetrinn 5-7

Hva skal vi kalle mosen?

Målet med økta er å la elevene utforske ulike typer moser, bli kjent med hvordan moser og andre arter får navn og foreslå egne populærnavn til noen typer mose. 

Mose

Forberedelse

Finn et område der det finnes ulike typer mose.

Samle et par eksempler på mose som du skal vise fram til elevene i starten av økta.

Les gjennom presentasjonen som kan brukes til etterarbeidet: 

Gjør klart utstyr til grupper på to-tre elever:

  • Et moseatlas (kan gjerne lamineres slik at det kan brukes flere ganger) bokmål | nynorsk
  • En pose/boks til å samle ulike typer mose i

Ute, 30 min

Samle elevene i en halvsirkel rundt deg. Fortell at i denne økta skal de finne så mange ulike typer mose som mulig, og bli kjent med hvordan moser og andre arter får navn.  

Vis fram et par eksempler på mose til elevene. Be om forslag til hvor det kan være lurt å lete etter mose. Fortell at mose ofte er grønnlig og myk, og lever der det er fuktig, gjerne i skogbunnen og i myr.

Del ut poser/bokser til hver gruppe på to–tre elever. Fortell at de skal finne så mange ulike typer mose de kan. De skal bare plukke med seg litt. Mosene de finner, skal de putte i posen/boksen og ta med seg inn til etterarbeidet.

Si at elevene skal være tilbake etter 15 minutter.

Samle elevene, og la hver gruppe legge mosene de har funnet utover på bakken. La gruppene undersøke og fortelle hvor mange ulike typer mose de har funnet, og om det er vanskelig eller lett å se forskjell på dem. Be noen av gruppene prøve å beskrive en av mosene de har funnet. De andre gruppene skal vurdere ut fra beskrivelsen om de har funnet samme mose.

Etterarbeid i klasserommet, 30 min

Bruk presentasjonen til å gjennomføre resten av etterarbeidet:

  • Side 2: Be gruppene legge de ulike mosene de fant utover pulten. Fortell at av og til får arter navn som beskriver dem. Si at de skal foreslå et navn til minst to av artene. Navnet skal beskrive hvordan mosen ser ut. Gi gruppene fem minutter til å diskutere og komme fram til forslag. La noen av gruppene fortelle hva de har foreslått, og sammenligne med de navnene andre grupper ev. har satt på samme art.
  • Side 3–6: Gå gjennom hvordan nye arter får navnet sitt. 
  • Side 7: Del ut et moseatlas til hver gruppe. Be dem bruke atlaset til å finne ut hva slags mose de har funnet. Be dem vurdere om navnene i moseatlaset stemmer med kriteriene, og diskutere hvilke navn de synes er de beste. 
  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • gi eksempler på hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og utvikler seg (KM772)