Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Passer for
  • ungdomstrinn 8-10

Hvordan trener astronauter når de kommer tilbake?

Målet med denne økta er at elevene skal bli kjent med hvordan astronauter kan trene balanse når de kommer tilbake til jorda.

Astronaut på den internasjonale romstasjonen.

Forberedelse

Finn et egnet område til å gjøre aktivitetene i, gjerne med et mykt og litt ujevnt underlag, for eksempel på gress.

Utstyr:

  • Baller, én til hver gruppe (elevene skal jobbe i grupper på fire–seks).
  • Alle elever må ha med en blyant/penn når de skal ut

Skriv ut et elevark til hver elev: bokmål | nynorsk

Les gjennom presentasjonen som skal brukes i etterarbeidet:

Øvelsene er hentet fra opplegget MISSION X, tren som en astronaut! (esero.no)

Ute, 30 min

Samle elevene i en halvsirkel foran deg. Fortell at de i denne økta skal bli kjent med noen øvelser som astronauter kan bruke for å trene balanse når de kommer tilbake til jorda igjen.

Be elevene stå med begge føttene samlet, og øynene lukket. Hvis de mister balansen skal de åpne øynene. De fleste elevene vil ikke ha problemer med å stå slik, men fortell at astronauter som kommer tilbake til jorden vil ha vanskeligheter med dette i starten.

Del ut elevarket til hver elev og del dem inn i grupper på fire–seks. Be gruppene spre seg litt rundt i området for å gjennomføre oppgavene på elevarket. Ballene deler du ut etter hvert som de er klare for oppgave 3.

Etterarbeid i klasserommet, 30 min

Bruk PowerPoint-presentasjonen som støtte i etterarbeidet.

Side 2. Bruk tenk-par-del til å få elevene til å reflektere over hva som skjedde når de gjentok samme øvelse flere ganger. Elevene ser da på tidene de har notert i elevarket. Del til slutt i plenum.

Side 4: Vis første del av filmen NASA Explorers, fra start og fram til 2:19. La så elevene prøve å forklare for hverandre hvorfor alt svever rundt i romskipet. Oppsummer.

Side 6: Elevene jobber i par. Den ene skal stå med armene ned langs siden og prøve å presse armene oppover i 10–15 sekunder, mens den andre holder igjen. Hva skjer når armene «slippes fri»? Elevene bytter roller og gjentar, slik at alle får kjent på følelsen av at armene blir «vektløse».

Side 10: Vis filmen A Laboratory in Space i to omganger:

  • fra starten til 1:15: be elevene finne minst ett eksempel på hva astronautene undersøker mens de er på romstasjonen
  • fra 1:15 til slutt: be elevene finne minst ett eksempel på hva forskningen på stasjonen har bidratt til

Ta en felles oppsummering av punktene i plenum

Side 11: Avslutt med å bruke tenk-par-del til spørsmålet: Hva er det viktigste eller mest spennende du har lært i denne økta?

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kompetansemål

    • 10. trinn
      • gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap (KM835)
      • sammenligne nervesystemet og hormonsystemet og beskrive hvordan rusmidler, legemidler, miljøgifter og doping påvirker signalsystemene (KM808)
  • Læreplan i kroppsøving (KRO01-05)

    Kompetansemål

    • 10. trinn
      • trene på og utvikle ferdigheiter i varierte bevegelsesaktivitetar (KM2030)
  • Læreplan i engelsk (ENG01-04)

    Kompetansemål

    • 10. trinn
      • lytte til og forstå ord og uttrykk i varianter av engelsk (KM76)