Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Bli kjent med bærekraftig utvikling

I denne aktiviteten får elevene et felles utgangspunkt for å delta i en samtale om et bærekraftdilemma gjennom tegneserien Gummikuler på fotballbanen. 

Colourbox kunstgress Foto: www.colourbox.no

Mål med aktiviteten

Etter å ha fullført aktiviteten skal elevene være bedre rustet til å

  • gi eksempel på sosiale, økonomiske og miljømessige forhold i en bærekraftig problemstillinger
  • gi eksempel på ulike interesser knyttet til bærekraftig utvikling og løsninger med kompromiss

Forberedelse

Skriv ut tegneserien til hvert elevpar: Gummikuler på fotballbanen (pdf)

Gjør klar filmen:  Hva er bærekraftig utvikling? (YouTube) 

Gjennomføring

Del ut tegneserien med baksiden opp til hver elev. Be elevene snu arket og se på bildene i ti sekunder før de snur arket tilbake. 

Leseoppdrag 1

Kjør følgende tenk-par-del :

  • Tenk: Spør elevene hva de tror tegneserien handler om.
  • Par: Be elevene fortelle hverandre to og to hva de tror tegneserien handler om.
  • Del: Be elevene dele tankene sine i plenum.

Leseoppdrag 2

Be elevene se på tegneserien igjen.

  • Tenk: Be elevene finne og ringe rundt informasjon om gummikuler i tekst og bilder.
  • Par: Be elevene si en setning om hva informasjonen om gummikulene forteller til sidemannen. Ta annenhver markering.
  • Del: Be elevene dele tankene sine i plenum.

Leseoppdrag 3

  • Tenk: Be elevene finne begrunnelser for og imot bruk av gummikuler på kunstgressbaner. Skriv dem ned. (Du skal kun skrive begrunnelser du finner i tegneserien.)
  • Par: Be elevene to og to dele begrunnelsene. Én begrunnelse om gangen, annenhver gang.
  • Del: Be elevene dele begrunnelsene sine i plenum.

Disse begrunnelsene finnes i tegneserien:

  • De gjør banen myk å løpe og falle på.
  • De er bittesmå sorte kuler som blir fraktet med elver ut i havet.
  • De lages av gamle bildekk og er god gjenbruk.
  • De havner i havet der de kan skade fisk, fugl og andre dyr.
  • Fotball er bra for kroppen.

La argumentene ligge litt og forklar begrepet bærekraftig utvikling ved å se filmen Hva er bærekraftig utvikling? (YouTube) Filmen handler om hva man bør ta hensyn til for å få en bærekraftig utvikling: miljø, økonomi og sosiale forhold. Vi har erfart at det er fint å stoppe opp ved disse tre ordene med elevene før man går videre. Spør elevene om hva de tror disse ordene handler om.

Skriv på tavla hva elevene sier om miljø, økonomi og sosiale forhold. Her er et eksempel fra 6. trinn:

MiljøØkonomiSosiale
natur penger venner
bier jobber familie
skog   skole
forurensning   være med andre
søppel    
plast i havet    

Par: Be elevene gå tilbake til begrunnelsene som de fant i teksten og snakke med sidemannen om begrunnelsene passer inn under miljø, økonomi eller sosiale forhold. Kanskje passer noen på flere steder. Skriv inn i figuren:

Bærekraftig sirkler med snakkebobler

Leseoppdrag 4

Jobb videre med tema gummikuler ved å diskutere for og imot.

  • Par: Be elevene sette begrunnelsene for og imot bruk av gummikuler på fotballbanen inn i en tabell, samtidig som de vurderer om begrunnelsene støtter et sosialt argument, økonomisk argument eller et miljømessig argument.
  • Del: Be elevene presentere tabellene sine i plenum og oppsummer.
  Gummikuler på fotballbanen er bra fordi Gummikuler på fotballbanen er ikke bra fordi
 Sosialt argument

... fotball er bra for kroppen.

... de gjør banen myk å løpe og falle på.

 
Økonomisk argument 

... de lages av gamle bildekk og er god gjenbruk.

... fotball er bra for kroppen.

 
Miljømessig argument 

 ... de lages av gamle bildekk og er god gjenbruk.

 ... de er bittesmå sorte kuler som blir fraktet med elver ut i havet

... de havner i havet der de kan skade fisk, fugl og andre dyr

Kommentarer/praktiske tips

Gjennom denne aktiviteten med felles lesing og samtaler får elevene et felles utgangspunkt for å delta i en samtale om et bærekraftdilemma. Slike dilemma er ofte både komplekse og verdilada, hvor ulike hensyn må veies opp mot hverandre. I aktiviteten øver elevene på å se en sak fra flere sider ved å ta hensyn til både miljø, økonomi og sosiale forhold når de diskuterer. Elevene leter etter begrunnelser i teksten og sorterer disse. På denne måten får elevene innsikt i at temaet er sammensatt og har flere sider. Dette kan bidra til at elevene får en økt forståelse for at det ofte er ulike interesser knyttet til bærekraftig utvikling og at løsninger ofte krever kompromiss.

Aktiviteten kan tilpasses andre tema og er fint utgangspunkt for å øve på argumentasjon innenfor bærekraftig utvikling. I denne aktiviteten vurderer elevene andre sine begrunnelser. Det kan være en nyttig øvelse før elevene selv skal ta egne standpunkt og bidra inn i dialogen med meininger som både kan ha faglige og verdibaserte begrunnelser.

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
    • Jorda og livet på jorda (KE70)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • gi eksempler på hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og utvikler seg (KM772)
      • reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer (KM775)
      • gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet (KM830)
  • Læreplan i samfunnsfag (SAF01-04)

    Kjerneelement

    • Demokratiforståing og deltaking (KE137)
    • Berekraftige samfunn (KE138)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • presentere ei aktuell nyheitssak og reflektere over forskjellar mellom fakta, meiningar og kommersiell bodskap i mediebiletet (KM1686)
      • reflektere over kvifor konfliktar oppstår, og drøfte korleis den enkelte og samfunn kan handtere konfliktar (KM1682)
  • Læreplan i norsk (NOR01-06)

    Kjerneelement

    • Kritisk tilnærming til tekst (KE106)
    • Muntlig kommunikasjon (KE107)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler (KM1272)
      • beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål (KM1292)
  • Læreplan i kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) (RLE01-03)

    Kjerneelement

    • Kunne ta andres perspektiv (KE178)
    • Etisk refleksjon (KE179)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer (KM1979)
      • reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid (KM1997)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap (TT2)
  • Bærekraftig utvikling (TT3)