Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Leseoppdrag

Skap motivasjon for lesing ved å gi elevene et leseoppdrag! 

For å skape motivasjon for lesing, kan du gi elevene et spørsmål de skal prøve å finne ut av ved å lese teksten. Alternativt kan du lese opp tittelen/overskriften til teksten for elevene, spørre dem hva de tror teksten handler om, og om tittelen/overskriften får dem til å lure på noe som de kanskje kan finne ut av ved å lese teksten. Leseoppdraget skaper et læringsbehov og en hensikt med å lese teksten, samtidig som det fokuserer lesingen. 

Eksempel på leseoppdrag 

Leseoppdrag om små og store systemer

Små og store systemer Hentet og tilpasset fra undervisningsopplegget Små og store systemer på naturfag.no: 

  • Vis fram boka Små og store systemer. 
  • Si at når dere leser denne boka skal dere prøve å finne svar på dette spørsmålet: «Hva er funksjonen til de ulike delene av en sparkesykkel?». Si at elevene skal ha spørsmålet i fokus når de leser. De skal få utdelt post it-lapper som de skal plassere på steder i teksten der de finner informasjon som kan svare på spørsmålet.
  • La elevene sette i gang å lese. Tilpass til dine elevers leseferdigheter. Velg mellom å lese hele eller deler av boka i plenum, eller la elevene lese boka sammen to og to. Del ut bøker og post it-lapper, og la elevene begynne å lese. Gå rundt mens elevene leser, og minn dem på å plassere lappene i teksten der de (eventuelt) finner relevant informasjon.
  • Etter at elevene har lest oppsummerer dere sammen hva de har funnet ut.