Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Tenk-par-del

Strategien hjelper elevene å aktivere forkunnskap om et tema, å øve på å lytte til andre og å uttrykke sine egne tanker og erfaringer knytta til et faglig tema. Den gjør det tryggere for elevene å dele tankene og erfaringene sine i plenum, og legger til rette for at de kan være ressurser for hverandre.

Først tenker elevene gjennom et spørsmål fra læreren, i stillhet (tenk). Dette bør helst være et litt åpent spørsmål. Elevene kan tegne eller ta notater for å organisere tankene sine. Deretter deler elevene tankene sine med en partner (par). Til slutt ber læreren noen av parene dele det de har snakket om i plenum (del). Velg ut noen elevpar, og spør: «Hva snakket dere om?» i stedet for å be om svar på spørsmålet som de diskuterte. Da åpnes det for alle tankene som elevene har, i stedet for å etterspørre et fasitsvar. Når elevene vet at i oppsummeringen kan hvem som helst bli spurt, ikke bare de som rekker opp hånda, vil dette også kunne bidra til å fokusere diskusjonen i par først, og legge til rette for at flere av elevene deltar aktivt i klasseromsdiskusjonen. 

Strategien er veldig nyttig for elever som synes det er skummelt å snakke i større grupper, fordi de får mulighet til å dele tankene sine med bare én annen først, og fordi paret sammen kan dele det de snakket om med resten av klassen.