Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Setninger i rekkefølge

Elevene samarbeider i par eller små grupper om å plassere ulike setninger i rekkefølge. 

Setningene kan til sammen beskrive for eksempel et forløp eller en prosess i naturen, eller historiske begivenheter, og kan brukes til mange ulike tema. 

Elevene reflekterer over hva de vet eller tror, og anvender begreper og faglig innhold ved å diskutere og resonnere. 

Etter at elevene har plassert setnigene, kan du for eksempel gå videre ved å gi dem ny informasjon. Gi dem deretter muligheten til å vurdere om de vil endre på plasseringa si av setningene etter å ha fått den nye informasjonen. 

Tips: I aktiviteter som denne, der noen svar er riktige og noen er feil, er det viktig ikke å la det bli veldig synlig eller viktig hvilke elever som hadde rett og ikke. Det viktige er at aktiviteten hjelper elevene å aktivere forkunnskap, diskutere, resonnere, og bli nysgjerrige på og mottakelige for ny informasjon. Det er også en god anledning til å få fram det positive ved å endre mening: da har du lært noe nytt!

Eksempel 

Setninger om faseoverganger:

  1. Setninger i rekkefølge - vannets faseoverganger Del ut setningslappene til to og to elever. La elevene lese gjennom dem. 
  2. Be parene bli enige om hvilken rekkefølge de vil plassere setningene i.
  3. Oppsummer ved å fortelle (eller la noen av elevene fortelle) om forløpet i faseovergangene. 
  4. La parene vurdere om de vil endre på sin plassering av setningene etter oppsummeringa. 

 

Faseoverganger - colourbox Illustrasjonsfoto: Colourbox.no Faglig forklaring: 

Rekkefølgen på setningene er listet opp nedenfor (men starten kan være hvor som helst):

  1. Is varmes opp
  2. Is smeltes
  3. Vann varmes opp
  4. Vann fordamper
  5. Vanndamp kjøles ned
  6. Vanndamp kondenserer
  7. Vann kjøles ned
  8. Vann fryser 

Temperaturen til isen stiger når is varmes opp. Når isen kommer til smeltepunktet (0 oC), stopper temperaturen å stige, fordi all energien som tilføres, går med til å smelte isen. Når all isen har smeltet, stiger temperaturen i vannet. Det fordamper vann hele tiden fra en væskeflate, men det kondenseres damp også, slik at det er likevekt når temperaturen er konstant. Det fordamper mer når temperaturen stiger, og når vanndampen avkjøles, kondenserer damp til vann. Temperaturen synker helt til null når vann avkjøles. Her holder temperaturen seg konstant til vannet har frosset til is.