Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Hva eller hvem skal ut?

Denne aktiviteten kan varieres i det uendelige. Vis tre bilder til elevene. Oppgaven deres er å velge ut ett bilde som skiller seg ut. Her er det ingen fasit, det er begrunnelsen som er viktig.

Hva eller hvem skal ut? Gjennomføring: 

  1. Be elevene se på bildene og tenke gjennom hvilke to bilder de mener har noe til felles og hvilket som skiller seg ut. Be dem prøve å finne flere svar.
  2. La elevene snakke sammen i par eller små grupper om hva de tenkte, og begrunne svarene sine. 
  3. Oppsummer i plenum ved at noen av elevene kommer med sine forslag og forteller hva de tenkte.

Her er det ingen fasitsvar. Det viktige er at elevene begrunner hvorfor de mener at det ene bildet skal ut. Hvis det er (som over) bilde av sjokoladebiter, vannflasker og et ark, kan svaret f.eks. være at sjokoladebitene og arket har noe til felles fordi de begge er rektangelforma. Et annet svar kan være at både sjokoladen og vannet kan inntas (spises/drikkes), men det kan ikke arket.