naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Påstandsark
Elevene tar stilling til noen påstander om et tema før de leser en tekst (ev. ser en film, lytter til en ekspert eller på annen måte samler ny informasjon) om temaet. Etter å ha lest teksten vurderer de om de har endra mening om noen av påstandene.
Hensikten er å la elevene tenke gjennom hva de tror eller vet om et tema før de mottar ny informasjon om det, skape nysgjerrighet og gjøre dem mottakelige for den nye informasjonen. Det er en god måte å skape motivasjon for lesing på. I tillegg bidrar aktiviteten til å ufarliggjøre det å endre mening.
Gjennomføring
- Del ut et ark med påstander om et tema til hver elev.
- Be dem ta stilling til påstandene ved å skrive en «E» foran påstanden hvis de er enig i den, og en «U» hvis de er uenig. (Hvis elevene ikke kan lese/skrive ennå, kan du lese påstandene høyt, og la dem tegne f.eks. ei hake dersom de er enige og et kryss hvis er uenige.) De kan diskutere påstandene med læringsparter, men alle noterer på eget ark. De behøver ikke å vise til noen hva de noterer.
- Deretter leser dere en tekst som gir ny informasjon om temaet.
- Etter å ha lest teksten vurderer elevene om de har endra mening om noen av påstandene.
- Legg vekt på det positive ved å ha endra mening: da har de lært noe nytt!
Eksempel
Elevene skal finne ut mer om hvordan ulike deler av kroppen samarbeider når vi løper. Læreren deler ut et ark med påstander til hver elev. Elevene tar stilling til påstandene.
Deretter lytter de mens læreren leser opp teksten Hva skjer i kroppen når vi løper?
Etter lesing vurderer elevene om informasjonen i teksten gjør at de har endra mening om noen av påstandene.