Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Passer for
  • barnetrinn 3-4

Hvordan tyde et spor?

Landskapsfoto med harespor i snøen i forgrunnen.

Forberedelse

Finn et område der det ikke ferdes for mange mennesker, og der det er sannsynlighet for at det finnes dyrespor.

Elevene skal jobbe i grupper på tre.

Skriv ut oppgaveark til hver gruppe (tosidig):

Gjør klart utstyr til utedelen. Hver gruppe trenger:

  • en linjal eller et målebånd
  • noe å skrive på og med
  • ev. et kamera

Gjør deg kjent med presentasjonen som skal brukes i etterarbeidet:

Gjør feltguiden SPOR som skal brukes i etterarbeidet tilgjengelig for elevene: coat.no/spor. Denne kan også eventuelt skrives ut.

Ute, 30 minutter

Samle elevene i en halvsirkel. Fortell elevene at de i denne økten skal lære å «lese» dyrespor i snøen for finne ut hvilket dyr som har vært der. Spør elevene hva man kan se etter når man skal finne ut hvem som har satt spor i snøen. Oppsummer med at man kan se etter størrelse, skrittlengde, form, antall tær, osv. Spør deretter elevene hvilke dyr de tror lever i området.

Del elevene i grupper på tre. Hver gruppe får penn, papir, målebånd og oppgavearket. Elever som blir ferdige med oppgave 1, 2 og 3 kan gjøre ekstraoppgaven.

Etterarbeid, 30 min

Bruk PowerPoint-presentasjonen som støtte i etterarbeidet.

  • Side 9: Her trenger elevene tilgang til feltguiden SPOR.
  • Side 10–11: Avslutt økta med at alle elevene skal prøve å gå som en elg. La dem deretter avslutte i gruppene sin der de bytter på å gå som et dyr og de andre gjetter hvilket dyr det er.

 

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Jorda og livet på jorda (KE70)

    Kompetansemål

    • 4. trinn
      • utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut (KM801)