Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Passer for
  • barnetrinn 5-7
  • ungdomstrinn 8-10

Hva beskytter oss mot for mye UV-stråling?

Målet med denne økta er at elevene ved å bruke UV-perler skal finne ut i hvilken grad solbriller, klær og solkrem stopper UV-stråling.

Armbånd med UV-perler i ulike farger

Forberedelse

Aktiviteten passer når det er sol eller delvis skyet / lettskyet.

Elevene skal jobbe i grupper på tre.

Gjør deg kjent med presentasjonen som skal brukes i etterarbeidet.

Skriv ut elevark som skal brukes både ute og inn til hver gruppe på tre elever:

Utstyr

  • UV-perler + strikk/hyssing
    UV-perler kan kjøpes hos f.eks. Fybikon, Fredriksen eller LabDidakt.
  • Solbriller, gjerne ulike typer for å se om det er forskjell på hvor mye UV-stråling de slipper gjennom. Oppfordre elevene til å ta med seg egne solbriller, eller samle sammen noen ulike solbriller til aktiviteten.
  • Solkrem med ulik solfaktor
  • Tre kaffefilter og en blyant/penn til hver gruppe

Sorter UV-perler etter ulike farger. Lag to «kjeder» med UV-perler til hvert elevpar. Alternativt kan hvert elevpar få 30 UV-perler og to strikker, og lage to kjeder hver. UV-perlene kommer i flere ulike farger, og det er lettest å observere fargeendringene hvis man lager kjeder av én farge.

Ute, 30 min

Samle elevene i en halvsirkel foran deg. Elevene skal jobbe i grupper på tre. Del ut to perlekjeder til hver gruppe. Be så elevene legge dem godt nede i ei lomme og la kjedene ligge der til de får beskjed om noe annet. Spør: Hvorfor tror dere vi trenger å beskytte oss mot UV-stråling? La elevene diskutere kort i gruppene, og la noen dele hva de snakket om.

Fortell at de i denne økta skal finne ut hva som kan stoppe UV-stråling. Be elevene ta opp ett av perlekjedene fra lomma og holde det mot lyset (da skifter perlene farge gradvis). Si at grunnen til at perlene skifter farge er at de blir eksponert for UV-stråling fra sola. Be elevene legge perlekjedet tilbake i lomma.

Del ut elevarket til hver gruppe, og si at de skal lese oppgaven høyt i gruppa før de begynner. Gå rundt til gruppene, og pass på at de noterer observasjoner underveis i tabellen på baksiden av elevarket.

Inne, 30 min

Bruk presentasjonen til å lede etterarbeidet. Først går du gjennom forklaringa på hvorfor UV-perlene skifter farge. Deretter skal gruppene fylle inn resten av tabellen på elevarket.

Oppsummer i felleskap til slutt.

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
    • Energi og materie (KE69)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar (KM768)
      • skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, bruke årsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn (KM769)
    • 10. trinn
      • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar (KM831)
      • analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger (KM832)
      • gjøre rede for energibevaring og energikvalitet og utforske ulike måter å omdanne, transportere og lagre energi på (KM841)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)