Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Passer for
  • barnetrinn 3-4

Hvilke klær passer til hvilket vær?

Målet med denne økta er at elevene skal finne ut om klærne de har på seg passer til dagens vær.

Forberedelse

Les gjennom presentasjonen som skal brukes i etterarbeidet.

Skriv ut til hvert elevpar:

Finn fram et termometer som du skal ta med deg ut. Elevene må også ha med seg blyant.

Ute, 30 min

Samle elevene i en halvsirkel foran deg, og legg fra deg termometeret på bakken. Fortell at de i denne økta skal finne ut om klærne vi har på oss passer til dagens vær. Si at mens vi kjenner etter hvordan været er, skal vi leike en leik.

La elevene leike rødt/grønt lys eller lignende.

Del ut skjema for observasjoner til hver elev. Be elevene krysse av hvilket vær det er (velge værsymbol, lese av temperatur og krysse av for hvor mye det blåser), men samarbeide i par. Be dem også krysse av i tabellen hvor kalde/varme/våte/tørre de føler seg.

La parene diskutere hva de har på seg (både innetøy og yttertøy, inkludert sko). Be dem diskutere avkrysningene sine og se disse i sammenheng med hva de har på seg.

Etterarbeid i klasserommet, 30 min

Åpne presentasjonen. Vis eksempel fra yr.no som viser hvordan været er på Galdhøpiggen. Gå gjennom verdiene, og snakk om at følt temperatur kan være forskjelling fra målt lufttemperatur. Gå så inn på yr.no, og finn været for deres hjemsted. Gjennomfør aktiviteten Hvilke klær kan passe til hvilket vær? i plenum. Fortell elevene at klær lages av ulike materialer, og at disse materialene har forskjellige egenskaper. Gjennomfør tenk-par-del . La elevene samarbeide i par og be dem se om de finner en lapp på klærne med informasjon om hva klærne er laget av. Elevene skal deretter kjenne på ett av klesplaggene og diskutere hvilke egenskaper de tror plagget har.

Del ut tabell over materialer og egenskaper, og fortell at tabellen viser egenskapene til noen vanlige klesmaterialer. Be elevene bruke tabellen til å begrunne hvorfor / hvorfor ikke klærne de hadde på seg passet til været i dag. La deretter elevene velge et av værforslagene i presentasjonen og be dem om å designe et passende antrekk. Elevene kan beskrive ved hjelp av tekst og/eller tegning. Elevene skal bruke tabellen til å begrunne hvilke plagg og hvilke klesmaterialer de foreslår til været de har valgt. La elevene dele sine forslag i plenum.

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kompetansemål

    • 4. trinn
      • undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar (KM793)
      • bruke tabeller og figurer til å organisere data, lage forklaringer basert på data og presentere funn (KM794)
      • designe og lage et produkt basert på en kravspesifikasjon (KM798)

Tverrfaglige temaer

  • Folkehelse og livsmestring (TT1)