naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- barnetrinn 3-4
Hvilke klær passer til hvilket vær?
Målet med denne økta er at elevene skal finne ut om klærne de har på seg passer til dagens vær.
Forberedelse
Les gjennom presentasjonen som skal brukes i etterarbeidet.
Skriv ut til hvert elevpar:
- Tabell for observasjoner bokmål | nynorsk (til utedel)
- Hvilke klær kan passe til hvilket vær? bokmål | nynorsk (til innedel)
- Tabell med materialer og egenskaper bokmål | nynorsk (til innedel)
Finn fram et termometer som du skal ta med deg ut. Elevene må også ha med seg blyant.
Ute, 30 min
Samle elevene i en halvsirkel foran deg. Fortell at i denne økta skal vi finne ut hvordan klærne vi har på oss passer til dagens vær, men først skal vi gjøre en aktivitet.
La elevene gjøre en rolig aktivitet som de ikke blir svette av, for eksempel rødt lys.
Samle eleven i halvsirkelen igjen. Fortell at elevene skal krysse av i en tabell hvilket vær det er (velge værsymbol, lese av temperatur og krysse av for hvor mye det blåser) i hver sin tabell, men samarbeide i par. Be dem også krysse av i tabellen hvor kalde/varme/våte/tørre de føler seg. Del ut tabell for observasjoner til hver elev.
Samle elevene i halvsirkelen. Be parene snakke om hva de har på seg (både innetøy og yttertøy, inkludert sko). Be dem diskutere avkrysningene sine og se disse i sammenheng med hva de har på seg. Oppsummer i plenum.
Etterarbeid i klasserommet, 30 min
Åpne presentasjonen.
- Side 2: Vis eksempel fra yr.no som viser hvordan været er på Galdhøpiggen. Gå gjennom verdiene, og snakk om at følt temperatur kan være forskjelling fra målt lufttemperatur. Gå så inn på yr.no, og finn været for deres hjemsted.
- Del ut arket Hvilke klær kan passe til hvilket vær? til hvert elevpar. Be dem diskutere hvilke plagg de mener passer til hvilke værtyper, og tegne streker mellom plagg og vær. Si at hvert plagg kan passe til flere værtyper.
- Side 3: La elevene dele og begrunne sine koblinger. Få fram at det er helt fint om de har ulike svar, det er begrunnelsene som er viktig. (Strekene i presentasjonen er ment som eksempel, ikke fasit.)
- Side 4: Fortell elevene at klær lages av ulike materialer, og at disse materialene har forskjellige egenskaper. Gjennomfør tenk-par-del.
- Side 5: La elevene samarbeide i par og be dem se om de finner en lapp på klærne med informasjon om hva klærne er laget av. Elevene skal deretter kjenne på ett av klesplaggene og diskutere hvilke egenskaper de tror plagget har.
- Side 6: Del ut tabell over materialer og egenskaper, og fortell at tabellen viser egenskapene til noen vanlige klesmaterialer. Be elevene bruke tabellen til å begrunne hvorfor / hvorfor ikke klærne de hadde på seg passet til været i dag.
- Side 7: La deretter elevene velge et av værforslagene i presentasjonen og be dem om å designe et passende antrekk. Elevene kan beskrive ved hjelp av tekst og/eller tegning. De skal bruke tabellen til å begrunne hvilke plagg og hvilke klesmaterialer de foreslår til været de har valgt. La elevene dele sine forslag i plenum.
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
-
Læreplan i naturfag (NAT01-04)
Kompetansemål
-
4. trinn
- undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar (KM793)
- bruke tabeller og figurer til å organisere data, lage forklaringer basert på data og presentere funn (KM794)
- designe og lage et produkt basert på en kravspesifikasjon (KM798)
-
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring (TT1)