Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Samarbeidsskriving

hånd penn I denne aktiviteten skal elevene samarbeide om å skrive en fortelling om et tema i faget, med utgangspunkt i konkret informasjon som de har tilgang på. Aktiviteten skaper en hensikt med, og gjør det gøy, å sette seg inn i fagstoff, og den åpner for lekenhet og kreativitet. Den legger til rette for at alle deltar og samarbeider, ved at oppgaven kan løses på ulike måter og at elevene har ulike ansvarsområder. 

Gjennomføring (med tema småkryp som eksempel)

  1. Presenter oppdraget: Fortell at elevene skal være småkryp-forfattere! De skal samarbeide om å lage fortellinger som kan hjelpe andre å bli kjent med noen småkryp. Del elevene i grupper på tre. Gi hver gruppe et småkryp-atlas (naturfag.no/atlas).

  2. Samarbeidsskriving del 1 (5 min):
  • Be gruppene velge ett av småkrypene. Si at de skal starte på en fortelling om dette småkrypet. De må lese om småkrypet i atlaset, og bli enige om hvilke kjennetegn de vil ha med (minimum to) i fortellinga.
  • Fordel ansvarsområder: For eksempel kan den som sist hadde bursdag få ansvar for å skrive, og de andre to for å foreslå innhold.
  • Si at de får for eksempel fem minutter til å skrive starten av fortellinga. Si at når tida er ute, skal de skrive «Så møtte den …», og sende fortellinga videre til neste gruppe.
  1. Samarbeidsskriving del 2 (5 min):
  • Si at gruppene skal lese fortellinga de har fått, og fortsette og avslutte fortellinga med sitt småkryp (med minst to kjennetegn). Den som hadde bursdag nest sist, skriver.
  1. Les fortelling (3 min): Be hver gruppe gå sammen med ei annen gruppe, og lese hele fortellinga for hverandre. Den som hadde bursdag for lengst tid siden fra hver gruppe, leser.

  2. Spør om noen lyst til å lese opp sin fortelling for resten av klassen.