naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Observere i film
Her skal elevene se en liten filmsnutt for å observere noe sammen. Ved å velge en passende film kan du tilpasse aktiviteten til alle tema og fag.
I dette eksempelet skal elevene utforske egenskaper hos krabber. Dette er et eksempel på en utforskende aktivitet der drivkraften er et spørsmål eller oppdrag. Neste steg er å samle data for så å til slutt svare på spørsmålet eller oppdraget.
Observere
Si til elevene:
Nå skal vi være krabbeforskere! Vi skal utforske dette spørsmålet:
Hvilke egenskaper har krabben som hjelper den å overleve i sitt miljø?
- Tenk (1 minutt): Hva tenker du på når du hører ordet "krabbe"?
- I par (2 minutter): Fortell hverandre hva dere tenkte på.
Vis elevene filmen med krabben. Be dem observere hvordan krabben ser ut, og hvordan den oppfører seg.
La elevene snakke sammen om det de observerte (3 minutter). La de merke til det samme?
Vis filmen en gang til. Legger de nå merke til flere ting? Snakk sammen igjen etter filmen (3 minutter).
Oppsummer observasjonene i plenum.
Trekke slutninger
Be elevene snakke sammen i par om én eller to ting de la merke til ved hvordan krabben så ut eller hvordan den oppførte seg: Hvordan kan det hjelpe krabben å overleve i sitt miljø, tror de?
La dem bruke internett og oppslagsbøker for å finne ut mer om det de har lagt merke til.
Oppsummer i plenum.
Lage forklaringer
Nå skal elevene lage en forklaring basert på observasjonene og slutningene de har trukket. Vis dem et eksempel på en forklaring, for eksempel:
-
egenskaphvordan et stoff ser ut, lukter, smaker, føles, hva slags lyd det lager eller hvordan det blander seg med andre stoff
-
forklaringsvar på et spørsmål som er støttet av bevis
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
trekke en slutningbruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe