Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Observere i film

Her skal elevene se en liten filmsnutt for å observere noe sammen. Ved å velge en passende film kan du tilpasse aktiviteten til alle tema og fag.

I dette eksempelet skal elevene utforske egenskaper hos krabber. Dette er et eksempel på en utforskende aktivitet der drivkraften er et spørsmål eller oppdrag. Neste steg er å samle data for så å til slutt svare på spørsmålet eller oppdraget.

Utforske

Observere

Si til elevene:

Nå skal vi være krabbeforskere! Vi skal utforske dette spørsmålet: 
Hvilke egenskaper har krabben som hjelper den å overleve i sitt miljø?

  • Tenk (1 minutt): Hva tenker du på når du hører ordet "krabbe"?
  • I par (2 minutter): Fortell hverandre hva dere tenkte på. 

Vis elevene filmen med krabben. Be dem observere hvordan krabben ser ut, og hvordan den oppfører seg.

La elevene snakke sammen om det de observerte (3 minutter). La de merke til det samme?

Vis filmen en gang til. Legger de nå merke til flere ting? Snakk sammen igjen etter filmen (3 minutter).

Oppsummer observasjonene i plenum.

Trekke slutninger

Be elevene snakke sammen i par om én eller to ting de la merke til ved hvordan krabben så ut eller hvordan den oppførte seg: Hvordan kan det hjelpe krabben å overleve i sitt miljø, tror de?

La dem bruke internett og oppslagsbøker for å finne ut mer om det de har lagt merke til.

Oppsummer i plenum.

Lage forklaringer

Nå skal elevene lage en forklaring basert på observasjonene og slutningene de har trukket. Vis dem et eksempel på en forklaring, for eksempel: 

Krabben har flere egenskaper som hjelper den å overleve i sitt miljø. Vi så at krabben hadde øyne på stilk. Vi trodde at det hjelper krabben å sjekke om det var trygt å komme ut av sandhula. Men nå har vi lest på forskning.no at krabber ser dårlig, så dette må vi finne ut mer om.

 

 

Naturfaglig språk

  • egenskap
    hvordan et stoff ser ut, lukter, smaker, føles, hva slags lyd det lager eller hvordan det blander seg med andre stoff
  • forklaring
    svar på et spørsmål som er støttet av bevis
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe