naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- ungdomstrinn 8-10
Løper du raskare enn vinden?
Målet med denne økta er at elevane skal få ei forståing av vindstyrkar i praksis. Ein kombinasjon av naturfag, gym og matematikk!
Førebuing
I utedelen treng kvar gruppe på tre elever:
- stoppeklokke (eller bruk mobilar)
- blyant
- hyssinglengde e.l. på 1 m til å måle opp løpestrekninga
- elevarket:
I etterarbeidet treng kvar elevgruppe:
- ein datamaskin
- reknearket:
- Excel: bokmål | nynorsk
- Google regneark
- tabell over vindstyrkar (pdf)
Gjer deg kjend med presentasjonen som skal brukast i etterarbeidet:
- PowerPoint: bokmål | nynorsk
- Google presentasjon
Ute, 30 min
Samle elevane i ein halvsirkel framfør deg. Fortel at de i denne økta skal bli kjende med kor fort vinden bles i ulike vindstyrkar som bris, kuling og storm. Be elevane kome med forslag på kor fort vinden bles når det er full storm [87–101 km/t = 24–28 m/s]. Fortel at vi kan bruke både km/t og m/s når vi oppgir fart. Om vind bruker vi vanlegvis m/s.
Del elevane inn i grupper på tre. Fortel at dei får nokre oppgåver på eit ark, og at løpestrekninga skal vere 10 m. Del ut elevark, blyantar og stoppeklokker.
Etterarbeid i klasserommet, 30 min
Be elevane sette seg i dei same gruppene som dei jobba i ute. Bruk presentasjonen.
Side 2: Spør dei om kva toppfart dei trur Usain Bolt og Elaine Thompson-Herah løp i?
Side 3: Forklar/repeter kort korleis vi reknar ut løpefarten i m/s (og ev. korleis vi omgjer mellom m/s og km/t ved å gonge/dele med 3,6).
Side 4: Be kvar elevgruppe åpne reknearket og fylle inn dei grøne cellene ut frå notata dei tok ute.
Side 5: Del ut arket med tabellen over vindstyrkar. Be elevane sjå på farten dei rekna ut i oppgåve 2 og samanlikne med tabellen. Løp dei i dei vindstyrkane dei trudde?
Side 6: Gå inn på yr.no, og finn vindstyrken i området de er. Samanlikn med det elevene noterte på arket.
Side 7: Be elevane sjå på farten dei har rekna ut i oppgåve 3, og samanlikne med tabellen. Løp dei i same fart som dyra? Kva for nokre dyr klarer vi å løpe frå?
Side 8: Sjå filmen frå NRK skole https://www.nrk.no/skole-deling/25511 (frå 1:34 til 7:00)
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
-
Læreplan i naturfag (NAT01-04)
Kompetansemål
-
10. trinn
- stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar (KM831)
-
-
Læreplan i kroppsøving (KRO01-05)
Kompetansemål
-
10. trinn
- anerkjenne ulikskap mellom seg sjølv og andre i bevegelsesaktivitetar og inkludere alle, uavhengig av føresetnader (KM2035)
-
-
Læreplan i matematikk 1.–10. trinn (MAT01-05)
Kompetansemål
-
10. trinn
- lage, løyse og forklare likningssett knytte til praktiske situasjonar (KM224)
-