naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 45–60 min
Bildeaktivitet om en bærekraftutfordring
Denne aktiviteten introduserer elevene for begrepet bærekraftig utvikling. Elevene skal observere og kjenne på følelsene et bilde med en bærekraftutfordring vekker og lage en overskrift. De skal så argumentere for og imot. Argumentene sorteres i de tre dimensjonene til bærekraftig utvikling.
Mål med aktiviteten
Etter å ha fullført aktiviteten skal elevene være bedre rustet til å
- forstå at vi kan argumentere for eller imot en bærekraftutfordring ut fra tre dimensjoner: samfunn, miljø og økonomi
- få erfaring med ulike typer påstander og begrunnelser, basert på både følelser og fakta
Forberedelse
Velg et bilde tilknyttet til en bærekraftutfordring. I dette eksemplet har vi valgt et bilde av vindturbiner.
Gjennomføring
Fortell elevene at de skal observere et bilde i 20 sekunder. Vis det valgte bildet på f.eks. smarttavle.
Spør så: Hva føler og tenker dere når dere observerte bildet? Bruk tenk-par-del .
Be hvert par lage en overskrift til bildet.
Gi elevparene fem minutter til å skrive ned argumenter for og imot bærekraftutfordringen på bildet i to kolonner på et ark.
Etterpå lar du det gå på rundgang slik at elevparene nevner ett argument hver av gangen. Skriv opp argumentene som elevene kommer med fortløpende på tavla i to kolonner.
Fortell elevene at bærekraftig utvikling ofte beskrives gjennom tre dimensjoner: penger (økonomi), hvordan vi vil ha det (sosiale forhold) og klimaet/naturen (miljø). Tegn opp Venn-diagrammet (se bildet nedenfor).
Sorter i felleskap argumentene som elevene har kommet med. Denne figuren viser et eksempel på hvordan det kan sorteres:
Nå er det på tide å slippe til elevenes egne meninger om saken. Spør elevene: Hva mener dere om denne saken? Her kan det også passe å bruke tenk-par-del.
Avslutt med at elevene tenker over om de kan knytte det de har gjort og lært til noe dere har jobbet med eller hatt i undervisningen tidligere.