naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- barnetrinn 5-7
- ungdomstrinn 8-10
Hvor trives dyra i strandsona?
Målet med denne økta er finne ut av hvor ulike dyr trives i strandsona.
Forberedelse
Finn et område i fjæra der elevene kan ferdes og finne typiske dyr som lever der.
Elevene skal jobbe i grupper på tre. Hver gruppe trenger en mobil eller et nettbrett med kamera og appen Ludenso Explore.
Sett deg inn i hvordan appen Ludenso Explore fungerer .
Skriv ut elevheftet til hver elevgruppe
Skriv lappene med QR-koder slik at hver elevgruppe får én lapp hver:
QR-kodene er nummerert slik at elevene ikke skal vite navnet fra start:
- Albuesnegl
- Strandkrabbe
- Strandsnegle
- Blåskjell
- Glassmanet
- Eremittkreps
- Korstroll
Sikkerhet
Når man skal ferdes nær sjøen er det noen faremomenter det er ekstra viktig å tenke gjennom: Noen kan havne i vannet/sjøen, og fjæresona kan være veldig glatt. Vurder hva du vil gjøre for å forebygge at dette skjer og hva du vil gjøre hvis uhellet er ute. Noen tips er:
- Pass på at elevene er godt skodd.
- Sørg for at elevene og du har kontakt med hverandre.
- Begrens området elevene kan ferdes i og hvor lenge de skal holde på med oppgaven.
Ute, 30 minutter
Samle elevene i en halvsirkel foran deg, og fortell at oppdraget i denne økta er å finne ut av hvor ulike dyr trives i strandsona. Spør elevene om de kjenner til noen dyr som lever på stranda og i fjæra.
Del elevene i grupper på tre, og fortell at hver gruppe får en digital 3D-modell av et dyr på mobilen/nettbrettet. Del ut en QR-kode til hver gruppe, og fortell elevene at de skal
- studere modellen av dyret og finne så mange kjennetegn som mulig (for eksempel at det har skall, fire bein, to øyne)
- bli enige om hvor i strandsona de tror dyret trives og begrunne hvorfor
Etterpå lar du hver gruppe fortelle hvilket dyr de har, hvilke kjennetegn det har og hvor de tror det vil trives og hvorfor. Lytt til elevenes forslag uten å korrigere.
Forklar/vis hvordan elevene kan «plassere» sitt dyr som en AR-modell i strandsona med appen.
Gi elevene 10 minutter til å
- «plassere» AR-modellen av dyret i strandsona der de tror den vil trives og å ta et skjermbilde
- finne dyret i virkeligheten og ta bilde eller filme det. Hvis de ikke finner dyret sitt, skal de prøve å finne et annet dyr som har noe til felles med modellen (bruk kjennetegnene) og ta bilde/film av det.
Etterarbeid, 30 min (kan gjøres ute)
Del ut elevheftet til hver gruppe. Fortell elevene at de med utgangspunkt i egne observasjoner og det som står i elevheftet skal skrive en historie om det dyret de har studert. La dem få tid til å lese om dyret sitt. En på hver gruppe leser høyt for de andre (eller flere bytter på).
Skriveøvelse 1 – individuelt:
Gi dem deretter følgende individuelle skriveøvelse:
- Skriv alt du husker/vet om dyret ditt i to minutter. Du skal lese opp det du har skrevet for de andre på gruppa di.
La deretter elevene lese det de skrev for de andre på gruppa.
Skriveøvelse 2 – gruppe:
Hver gruppe velger en som skal være skriver i neste skriveoppgave. Fortell elevene at de får fem minutter til å skrive starten av en historie om dyret sitt. Historien skal inneholde levested, minst tre kjennetegn, hva det lever av og hvem som spiser det. Avslutt teksten med «og så møtte …».
Etter at gruppen har skrevet om dyret sitt skal de bytte ark med en gruppe som har et annet dyr. Etter at de har byttet, skal de først lese det den forrige gruppen skrev. Deretter skal de fortsette historien med å beskrive hva som skjer når deres dyr møter det forrige dyret.
Alle gruppene sender historien sin tilbake gruppa de fikk den av, slik at de får lese den.
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
-
Læreplan i naturfag (NAT01-04)
Kjerneelement
- Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
- Jorda og livet på jorda (KE70)
Kompetansemål
-
7. trinn
- utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen (KM781)
-
10. trinn
- analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger (KM832)
- utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp (KM824)
Grunnleggende ferdigheter
- Muntlige ferdigheter (GF1)
- Å kunne lese (GF3)