Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Passer for
  • barnetrinn 5-7
  • ungdomstrinn 8-10

Hvor gammelt er treet?

Målet med denne økta er at elevene skal finne alderen på gamle løvtrær og lære om hvorfor gamle trær er viktige. 

Forberedelse

Finn et område der det finnes noen høye, gamle trær. Sett deg inn i metoden for å finne høyden på løvtrær (se under ute-delen), samt metoden for å finne alder på løvtrær (se i presentasjonen).  

Les gjennom presentasjonen som skal brukes i etterarbeidet:

Elevene skal jobbe i grupper på tre. Hver gruppe trenger:

Skriv ut elevark til hver gruppe: bokmål | nynorsk

Ute, 30 minutter

Samle elevene i en halvsirkel foran deg. Fortell elevene at de i denne økta skal finne gamle løvtrær i området og bli kjent med hvordan man kan anslå alderen til trærne. Spør elevene: Er det noen som har forslag til hvordan vi kan finne alderen til et tre? Lytt til og oppsummer elevenes forslag.

Fortell at det ikke er så lett å se hvor gammelt et tre er, men at vi kan finne treets alder ved å telle årringene. Siden vi hverken kan eller har lov til å felle trærne, skal vi finne alderen ved å bruke en annen metode.

Fortell at elevene skal finne trær de mener er gamle, og deretter finne ut hvilket treslag det er. Hvis det er et bartre (be elevene vise artskort for bartrær), så kan man se på barken, fargen og greinene. Si at dere skal snakke mer om dette etterpå, men at elevene nå skal prøve å finne alder på løvtrær ved hjelp av tykkelsen (omkretsen) på treet. I tillegg skal vi måle høyden på treet, fordi den kan si noe om treets levevilkår.

Metoden elevene skal bruke på løvtrærne er:

  1. Finn et løvtre som ser gammelt ut.
  2. Bruk artskortene til å bestemme treslaget.
  3. Mål omkretsen på treet omtrent 130 cm opp på stammen.
  4. Mål høyden på treet med følgende metode:
  • Hold en blyant, penn eller en pinne på strak arm mot treet du skal måle, mens samarbeidspartneren din stiller seg inntil foten på treet.
  • Lukk det ene øyet, og beveg deg mot eller fra treet helt til pinnen dekker treet.
  • La bunnen av pinnen være i ro, mens du svinger pinnen ned til pinnen ligger horisontalt. Hvis treet hadde blitt lagt ned på bakken, ville toppen av treet vært der som tuppen av pinnen er nå.
  • Diriger samarbeidspartneren din til å flytte seg til der tuppen på pinnen peker og lage et tydelig merke på bakken.
  • Mål avstanden fra merket og bort til foten av treet. Denne avstanden vil være den samme som lengden på treet.

Metode for å måle høyden til et løvtre. Metode for å måle høyden til et løvtre.

Be elevene om å notere resultatene og ta dem med inn til etterarbeidet.

Etterarbeid, 30 min

Åpne presentasjonen. Hjelp elevene med å regne ut alderen til trærne de har funnet og føre resultatene inn i en felles tabell. Gå deretter gjennom sammenhengen mellom alder og høyde, samt hvor viktig gamle trær er for skogens biologiske mangfold.

Hvis dere ønsker det, kan dataene registreres på miljolare.no i prosjektet Store gamle trær: https://www.miljolare.no/aktiviteter/gamletre/

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
    • Jorda og livet på jorda (KE70)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet (KM830)
    • 10. trinn
      • gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold (KM810)

Grunnleggende ferdigheter

  • Å kunne skrive (GF2)
  • Å kunne regne (GF4)

Tverrfaglige temaer

  • Bærekraftig utvikling (TT3)