naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Økt 2: Gjennomføring
2A Del profiler
Be gruppene fortelle hvem de vil gi råd til (Stian, Sofie, Ole) og hvilket problem den personen har, og hva personen er opptatt av (klima, dyrevelferd, bærekraft).
Oppsummer kort; økt 1 handlet om kosthold, denne økten skal handle om klima og matproduksjon.
2B Se video
Se videoen «Vi må tenke bærekraft» Slampoesi med Sofie Frost, i felleskap.
2C Klimavennlig mat del 1
Del elevene i grupper på 3-4 personer. Del ut en konvolutt med bilder av matvarer til hver gruppe. Problemstillingen elevene skal løse er: Hvilken matvare er mest klimavennlig? Elevene skal bruke forkunnskapene sine til å diskutere:
- Hvilken matvare er mest klimavennlig? Hvorfor tror dere det?
- Hvilken er minst klimavennlig? Hvorfor tror dere det?
De skal deretter rangere matvarene fra mest til minst klimavennlig.
Gruppene deler deretter hvordan de har rangert matvarene (gradient fra mest og minst klimavennlig og begrunner hvorfor eller om de er usikre.
Del ut tilleggsinformasjonen til elevene. De skal bruke informasjonen og vurdere om de vil rangere matvarene annerledes.
2D Forelesning om matproduksjon og klima
Gå gjennom forelesningen om matproduksjon og klima i plenum.
2E Klimavennlig mat del 2
La elevene jobbe videre i grupper. Oppgaven deres er å finne CO2- utslipp fra matvarene i rangeringsoppgaven ved hjelp CO2- kalkulatoren. La elevene legge inn verdiene i tabellen i Elevhefte E.
2F Plenum – dele fasit
Oppsummer med felles refleksjon i plenum. Forslag til refleksjonsspørsmål:
- Var det noe som overrasket dere?
- Hvorfor tror dere produksjon og transport av norske epler gir mindre CO2-utslipp enn epler importert fra Italia?
- Hvorfor tror dere produksjon og transport av norske tomater gir mer CO2-utslipp enn importerte?
- Produksjon av storfekjøtt gir mer CO2-utslipp enn for kyllingkjøtt. Hvorfor tror dere det er slik?
- Finnes det en fasit? Hvorfor/hvorfor ikke?
Oppsummering: Det er mange ting som innvirker på hvor klimavennlig en matvare er, og at det å velge klimavennlig mat kan derfor være utfordrende. Hvis en vil velge klimavennlig er det uansett lurt å velge matvarer som er plantebasert, som er dyrka utendørs eller i drivhus som blir varma opp av fornybare energikilder.
Forslag tilpasning til yrkesprogram: velg andre produkter som rangeres utfra klima – eller andre kriterier: risikovurdering (alle), mattrygghet (restaurant & matfag), blomster/planter (blomster, - interiørdesign), energieffektivitet (elektrofag)
2G Gruppearbeid
Be gruppene diskutere hvordan de kan bruke informasjonen de har fått og lært i denne økten til å gi kost- og livsstilsråd til profilen sin. Elevhefte F.
2H Oppsummering
Hver gruppe presenterer kort hvor langt de har kommet med råd til profilen samt hva de mangler av informasjon for å komme videre.
Fagspesifikke begrep
-
argumenterebegrunne en påstand
-
blodsukkernivåmengde fritt sukker (glukose) i blodet. Glukose er cellenes viktigste brennstoff.
-
bærekraftig utviklingutvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
-
CO2-ekvivalentenhet som brukes i klimagassregnskap. Enheten tilsvarer den effekten en gitt mengde CO2 har på den globale oppvarminga over en gitt tidsperiode.
-
dyrevelferddyrs helse, hvordan de mestrer sine omgivelser og muligheter til å utøve naturlig atferd
-
fettstoff som bidrar til å bygge opp cellene i kroppen, er en viktig kilde til energi og fungerer som energilager for kroppen
-
FNs bærekraftsmålverdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030
-
karbohydraterenergirike organiske stoffer som kroppen bruker som energikilde
-
klimaavtrykkde totale utslippene forårsaket av en person, en organisasjon eller et produkt, målt i CO2-ekvivalenter
-
mineralergrunnstoffer med mange ulike funksjoner i kroppen, som for eksempel jod som inngår i dannelsen av hormoner som er med på å drive stoffskiftet
-
næringsstofferkjemiske forbindelser og grunnstoffer som kroppen trenger for å vokse og for å få energi
-
proteinerviktige byggesteiner i oppbyggingen av celler. Proteinene er store organiske molekyler som inneholder nitrogen.
-
sammenlignese etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
vitaminerorganiske stoffer som inngår i mange prosesser i kroppen, som for eksempel A-vitamin som er særlig viktig for synet og immunforsvaret