naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Gjennomføring av økt 4
Ark 31–32 i PowerPoint. Gramfarging. Forklar for elevene hva gramfarging er og hvordan det kan bidra til å identifisere bakterier.
Si til elevene at gramfarging er en prosess gjennom flere trinn, og det er viktig at oppskriften følges for at den skal være vellykket. Det kan være lurt at elevene jobber i par, eventuelt teamvis med dette laboratorieforsøket. Hvert team kan gramfarge to av bakterieprøvene sine.
- Spre bakteriekulturen tynt utover et objektglass og la det lufttørke.
- Fikser preparatet ved å la det gli frem og tilbake gjennom en flamme. Vær forsiktig så du ikke dreper bakteriecellene helt.
- Påfør fargestoffet krystallfiolett og la det virke i 1 minutt. Hell av eventuelt overskudd med krystallfiolett. Alle celler har nå fiolett farge.
- Tilfør jod-løsning og la det virke i 3 minutter. Hell av eventuelt overskudd med jod-løsning. Alle celler har fortsatt fiolett farge.
- Vask preparatet med alkohol i 30 sekunder for avfarging. Vær nøye med tiden, for også gram-positive celler mister fargen hvis de bades i sprit for lege. Gram-positive bakterier forblir fiolette. Gram-negative bakterier blir fargeløse.
- Tilsett safranin i ett til to minutter for å farge gram-negative celler. Safranin er svakere en krystallfiolett og vil derfor bare vise seg i de avfargede gram-negative cellene. Gram-positive celler er fortsatt fiolette. Gram-negative celler er nå røde.
- Drypp en dråpe olje på preparatet og undersøk det i et mikroskop med 100X-objektiv.
Ark 33 i PowerPoint. Melding fra laboratoriet. Si til elevene at laboratoriet har funnet gram-positive bakterier i prøvene fra pasienten.
Arbeid i legeteamene. Elevene arbeider i legeteamene. Del ut oversikt over bakterier og infeksjoner. Be dem bruke informasjonen de har fått til å stille diagnose, diskutere mulig behandling og planlegge møtet med pasienten.