naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 30 minutter
1A. Hvem skal ut?
(dinosaurer og andre krypdyr). Fortell elevene at i dette settet med bilder er det to typer krypdyr – dinosaurer og andre slags krypdyr. (Til lærer: De to krypdyrene som ikke er dinosaurer, er en øgle (dimetrodon) og en krokodille).)
1. Observer dinosaurer og andre krypdyr. Elevene jobber parvis. Hvert elevpar får et sett med bilder2. Hvem skal ut? Si: Hvem skal ut – hvilke (to) bilder er ikke dinosaurer, men andre slags krypdyr? Be elevene studere bildene nøye og se om de kan finne noen forskjeller og likheter. Si: Tenk at dere er forskere og skal finne ut hvilke av krypdyrene som ikke er dinosaurer. La elevene diskutere parvis om det er et eller flere av bildene de tror ikke er dinosaurer og begrunne hvorfor.
3. Be en av gruppene vise fram et bilde de tror ikke er en dinosaur. Be elevene begrunne hvorfor. Spør om noen av gruppene har andre forslag. Sannsynligvis vil elevene kunne enes om at krokodille skiller seg lett fra dinosaurene, utfordringen kan være Dimetrodon.
Det er riktig at krokodillen ikke er en dinosaur, men det er ett bilde til som ikke er dinosaur. Dere skal få et tips: studer beina og se om dere kan finne noen likheter og forskjeller. [Krypdyrene som ikke er dinosaurer har beina i vinkel ut fra kroppen, mens dinosaurene har beina under kroppen.] Be elevene sortere på nytt slik at ikke-dinosaurene kan tas ut.
Si:4. Diskuter forskjellen på dinosaurer og andre krypdyr med elevene slik at dere kan bli enige om en definisjon. [Både dimetrodon, krokodillen og dinosaurene er krypdyr, men dinosaurene har beina rett under kroppen, mens krokodillen og dimetrodon har beina i vinkel ut fra kroppen.]
Heng opp figuren av de ulike beinstillingene i klasserommet.
5. Gå som et krypdyr. La elevene prøve å gå som en krokodille/dimetrodon og som en dinosaur for å kjenne forskjellen.
Fagspesifikke begrep
-
evolusjonutvikling av arter over lang tid
-
geologisk tidsperiodeet tidsavsnitt i jordas historie. Periodenes varighet varierer mellom 20 og 200 millioner år.
-
hofteovergang mellom kropp og bakbein
-
kjøtteterEn organisme som spiser kjøtt. Kjøttetende dyr kalles ofte rovdyr.
-
knoklergir kroppen form og holder den oppe, kalles ofte bein
-
paleontologen forsker som studerer arter som levde i fortiden
-
planteeterorganisme som spiser planter
Forskerspirebegrep
-
forklarebruke bevis for å støtte en påstand
-
observereå bruke sansene til å få informasjon om noe
-
sammenligneå se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
sorteredele inn i grupper etter observerbare kjennetegn
-
trekke en slutningbruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe