Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 20 minutter

4C. Gjett hva jeg tenker på!

Gjett hva jeg tenker på! Si til elevene: Dere får noen minutter til å sortere dinosaurene deres etter hovedgruppe (hva slags hoftetype de har) og hva de spiser. Deretter skal jeg beskrive en dinosaur – deres oppgave blir å finne akkurat den jeg beskriver.

  • Den går på 4 bein…
  • Den har fuglehofter…
  • Den er planteeter…
  • Den har mye pynt på kroppen…
  • Jeg tenker på en...    Stegosaurus

 

  • Den har øglehofter…
  • Den går på to bein...
  • Den er en liten kjøtteter...
  • Den har 5 tær…
  • Jeg tenker på en...    Herrerasaurus

Og så videre – la elevene spørre hverandre for å repetere egenskapene det sorteres etter. (Hofter, plante-/kjøtteter, pynt på hode eller kropp.)

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • evolusjon
    utvikling av arter over lang tid
  • geologisk tidsperiode
    et tidsavsnitt i jordas historie. Periodenes varighet varierer mellom 20 og 200 millioner år.
  • hofte
    overgang mellom kropp og bakbein
  • kjøtteter
    En organisme som spiser kjøtt. Kjøttetende dyr kalles ofte rovdyr.
  • knokler
    gir kroppen form og holder den oppe, kalles ofte bein
  • paleontolog
    en forsker som studerer arter som levde i fortiden
  • planteeter
    organisme som spiser planter

Forskerspirebegrep

  • forklare
    bruke bevis for å støtte en påstand
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • sortere
    dele inn i grupper etter observerbare kjennetegn
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe