naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
- 20 minutter
4C. Gjett hva jeg tenker på!
Gjett hva jeg tenker på! Si til elevene: Dere får noen minutter til å sortere dinosaurene deres etter hovedgruppe (hva slags hoftetype de har) og hva de spiser. Deretter skal jeg beskrive en dinosaur – deres oppgave blir å finne akkurat den jeg beskriver.
- Den går på 4 bein…
- Den har fuglehofter…
- Den er planteeter…
- Den har mye pynt på kroppen…
- Jeg tenker på en... Stegosaurus
- Den har øglehofter…
- Den går på to bein...
- Den er en liten kjøtteter...
- Den har 5 tær…
- Jeg tenker på en... Herrerasaurus
Og så videre – la elevene spørre hverandre for å repetere egenskapene det sorteres etter. (Hofter, plante-/kjøtteter, pynt på hode eller kropp.)
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
evolusjonutvikling av arter over lang tid
-
geologisk tidsperiodeet tidsavsnitt i jordas historie. Periodenes varighet varierer mellom 20 og 200 millioner år.
-
hofteovergang mellom kropp og bakbein
-
kjøtteterEn organisme som spiser kjøtt. Kjøttetende dyr kalles ofte rovdyr.
-
knoklergir kroppen form og holder den oppe, kalles ofte bein
-
paleontologen forsker som studerer arter som levde i fortiden
-
planteeterorganisme som spiser planter
Forskerspirebegrep
-
forklarebruke bevis for å støtte en påstand
-
observereå bruke sansene til å få informasjon om noe
-
sammenligneå se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
sorteredele inn i grupper etter observerbare kjennetegn
-
trekke en slutningbruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe