Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Passer for
  • ungdomstrinn 8-10
  • vg1

Lag et spektroskop

Bruk spektroskopet til å studere sollyset og andre lyskilder.

Hjemmelaget spektroskop

Et spektroskop er et instrument som kan brukes til å studere fargesammensetningen i forskjellig lys. De ulike fargene i lyset skyldes at fargene har forskjellige bølgelengder. Spektroskopet får de ulike fargene til å ”skille lag” og vi kan se et fargespekter.

Dersom vi ser på sollys eller lys fra en vanlig glødelampe gjennom et spektroskop, ser vi et sammenhengende fargespekter. Ser vi mot et lysstoffrør eller bruker lyset i et rom som bare er opplyst av lysstoffrør, ser vi et spekter som også har skarpe linjer for noen av fargene.

Spektroskopet vi skal lage, er enkelt. Vi kan skille de ulike fargene, men vi kan ikke bestemme bølgelengdene, for da trenger vi en måleskala.

Framgangsmåte

Del cd-platen din i 8 like sektorer. Ta ut ”skuffen” av fyrstikkesken din og lim cd-biten nedi. Klipp ut en klaff i den ene enden av esken som vist på bildet. Sett skuffen inn igjen.

Når du skal bruke spektroskopet ditt, åpner du litt på fyrstikkesken. Hold esken slik at det kommer lys ned i spalten og se ned i vinduet. Da vil du se lysets fargespekter i CDen. Prøv spektroskopet i dagslys, i rom med lysstoffrør og på forskjellige lamper. Beskriv og sammenlikn det du ser.

Slik fungerer spektroskopet

 

Faglig forklaring

Alt liv rundt oss er avhengig av lys. Har du hørt at dyr kan se ting vi ikke kan? Det er fordi de kan se lys med andre bølgelengder enn oss. Spektroskopi er en vitenskap som har gitt oss kunnskap om oppbygging av stjerner, galakser og universet. Ved å studere lys fra fjerne stjerner og galakser, kan vi blant annet bestemme temperatur, og vi kan finne ut noe om hva slags stoffer de består av. Et ordentlig spektroskop er komplisert og dyrt. Denne enkle modellen er billig og gjør det mulig å studere forskjellig typer lys, og å sammenlikne hvilke farger det er satt sammen av.

Det mest kjente spekteret er regnbuen. Den dannes når sollyset blir brutt og reflektert i en regndråpe. Når vi ser en stor regnbue, så er det millioner av bitte små dråper som alle bryter og reflekterer sollys og som dermed skiller de ulike fargene fra hverandre. Lyset fra sola deles opp i et sammenhengende (kontinuerlig) spektrum.

Et spektrum får vi når lys brytes som i regndråpene eller i prismer eller når lyset bøyes når det passerer gjennom veldig trange spalter eller reflekteres som i CD-plata. Begge prosessene fører til at de forskjellige fargene (eller bølgelengdene) skiller lag.

I noen typer gatebelysning brukes natriumgass, det gir et karakteristisk orange-gult lys. Vi kaller dette ofte for tåkelys. Dette lyset har bare en gul fargelinje i spekteret sitt. Undersøk spekteret fra forskjellige lyskilder og sammelikne dem. Sammenlign spektret fra sollyset og fra lysstoffrør i taket på skolen.

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
    • Energi og materie (KE69)

    Kompetansemål

    • Vg1 SF
      • utforske og beskrive noen sentrale bølgefenomener (KM818)
      • utforske og beskrive elektromagnetisk og ioniserende stråling, og vurdere informasjon om stråling og helseeffekter av ulike strålingstyper (KM817)
    • Vg1 IM
      • beskrive ulike typer elektromagnetisk stråling og gi eksempler på hvordan stråling benyttes i trådløs kommunikasjon (KM756)
    • Vg3 Påbygging
      • utforske og beskrive elektromagnetisk og ioniserende stråling og vurdere informasjon om stråling og helseeffekter av ulike strålingstyper (KM733)
      • utforske og beskrive noen sentrale bølgefenomener (KM734)

Materialer og utstyr

  • en CD-plate
  • en stor fyrstikkeske
  • lim 
  • saks

Tema

Kan utføres i sammenheng med