naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- barnetrinn 5-7
- ungdomstrinn 8-10
Hvor trives dyra i strandsona?
Målet med denne økta er finne ut av hvor ulike dyr trives i strandsona.
Forberedelse
Finn et område i fjæra der elevene kan ferdes og finne typiske dyr som lever der.
Les gjennom presentasjonen som skal brukes i etterarbeidet.
Skriv ut elevheftet til hver elevgruppe:
Skriv ut arkene med dyra slik at hver elevgruppe kan få én hver.
- Albuesnegl (pdf) bokmål | nynorsk
- Blåskjell (pdf) bokmål | nynorsk
- Eremittkreps (pdf) bokmål | nynorsk
- Glassmanet (pdf) bokmål | nynorsk
- Korstroll (pdf) bokmål | nynorsk
- Strandkrabbe (pdf) bokmål | nynorsk
- Strandsnegle (pdf) bokmål | nynorsk
Sikkerhet
Når man ferdes nær sjøen, er det viktig å ivareta sikkerheten: Sørg for at elevene og du har kontakt med hverandre. Begrens området elevene kan ferdes i og hvor lenge de skal holde på med oppgaven.
Ute, 30 minutter
Samle elevene i en halvsirkel foran deg, og fortell at oppdraget i denne økta er å finne ut av hvor ulike dyr trives i strandsona. Spør elevene om de kjenner til noen dyr som lever på stranda og i fjæra.
Del elevene i grupper på tre, og fortell at hver gruppe får et dyr som lever i fjæra. Fortell elevene at de skal
- studere bildene av dyret og finne så mange kjennetegn som mulig (for eksempel at det har skall, fire bein, to øyne)
- bli enige om hvor i strandsona de tror dyret trives og begrunne hvorfor
Etterpå lar du ulike grupper fortelle hvilket dyr de har, hvilke kjennetegn det har og hvor de tror det vil trives og hvorfor. Lytt til elevenes forslag uten å korrigere.
Gi elevene 10 minutter til å
- gå dit de tror dyret lever og prøve å finne dyret i virkeligheten.
- hvis de finner dyret, skal de ta bilde eller tegne det. Hvis de ikke finner dyret sitt, skal de prøve å finne et annet dyr som har noe til felles med dyret de har (bruk kjennetegnene).
Etterarbeid, 30 min (kan gjøres ute)
Del ut elevheftet til hver gruppe. Fortell elevene at de med utgangspunkt i egne observasjoner og det som står i elevheftet skal skrive en historie om det dyret de har studert. La dem få tid til å lese om dyret sitt. En på hver gruppe leser høyt for de andre (eller flere bytter på).
Skriveøvelse 1 – individuelt
Skriv alt du husker/vet om dyret ditt i to minutter. Du skal lese opp det du har skrevet for de andre på gruppa di.
La deretter elevene lese det de skrev for de andre på gruppa før de oppsummerer hva de nå vet om dyret.
Skriveøvelse 2 – gruppe
Hver gruppe velger en som skal være skriver i neste skriveoppgave. Fortell elevene at de får fem minutter til å skrive starten av en historie om dyret sitt. Historien skal inneholde levested, minst tre kjennetegn, hva det lever av og hvem som spiser det. Avslutt teksten med «og så møtte …»
Etter at gruppen har skrevet om dyret sitt skal de bytte ark med en gruppe som har et annet dyr. Etter at de har byttet, skal de først lese det den forrige gruppen skrev. Deretter skal de fortsette historien med å beskrive hva som skjer når deres dyr møter det forrige dyret.
Alle gruppene sender historien sin tilbake gruppa de fikk den av, slik at de får lese den.
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
-
Læreplan i naturfag (NAT01-04)
Kjerneelement
- Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
- Jorda og livet på jorda (KE70)
Kompetansemål
-
7. trinn
- utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen (KM781)
-
10. trinn
- analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger (KM832)
- utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp (KM824)