naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 1: Hva er en infeksjon?
I denne økta presenteres oppdraget som skal skape læringsbehov og en engasjerende ramme for elevene gjennom hele opplegget: De skal stille en diagnose på og foreskrive behandling for en pasient. De skal i økta reflektere over hva en infeksjon er, og hvordan det kan arte seg gjennom å formulere spørsmål til en fiktiv pasient. Læreren går inn i rolle som pasienten, og må forberede seg på å svare på spørsmålene som elevene stiller.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- fortelle hva som forårsaker infeksjoner
- koble symptomer til ulike infeksjoner
Tidsbruk
Se del av en episode av «Hva feiler det deg?» | 15–20 minutter |
Presentere oppdrag | 5 minutter |
Tenk-par-del: Infeksjon | 5–10 minutter |
Lage tankekart | 10–15 minutter |
Hva er en infeksjon? | 10–15 minutter |
Systematisere informasjon og spørsmål | 10–15 minutter |
Oppsummering | 5–10 minutter |
TOTALT | 60–90 minutter |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
agar
-
antibiotika
-
antibiotikaresistens
-
bakterie
-
bakteriemedium
-
bredspektrede antibiotika
-
CRP (C-reaktivt protein)
-
CRP-prøve
-
diagnose
-
gram-negative (G-) bakterier
-
gram-positive (G+) bakterier
-
gramfarging
-
immunsystem
-
infeksjon
-
multiresistente bakterier
-
normalflora
-
patogene bakterier
-
smalspektrede antibiotika
-
smittekilde
-
smittekjede
-
virus
Forskerspirebegrep
-
bevis
-
hypotese
-
konklusjon