Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Passer for
  • barnetrinn 3-4
  • barnetrinn 5-7

Kuldetilpassing

Hensikten med dette forsøket er å undersøke hvordan salt og sukker blandet med vann påvirker frysepunktet til vann.

For å overleve i det iskalde Sørishavet, er noen av dyrene som lever der spesialtilpasset omgivelsene. Et eksempel er den antarktiske isfisken som har et antifrysestoff i blodet. Det gjør det mulig for den å overleve i det kalde havområdet.

Framgangsmåte for elever:

  1. Jobb i grupper på 4.
  2. Merk koppene med A, B og C. Fyll her kopp ca ¼ full med vann. 
  3. Tilsett 1 ss salt i kopp A og 1 ss sukker i kopp B. Kopp C er kontroll/blindprøve.
    • Hvilken av de tre løsningene tror du kommer til å fryse først?
    • Begrunn svaret ditt.
    • Sett koppene i fryseren og sjekk dem hvert kvarter til alle tre har frosset.
  4. Stemmer antakelsen deres med resultatene? Forsøk å forklare resultatene.
  5. Hvordan tror du økt salt eller sukkerinnhold i cellene kan hjelpe dyr i Antarktis til å tilpasse seg det iskalde miljøet?
  6. Gi noen eksempler på hva vi mennesker bruker frostvæske til.
  7. Noen av dyrene i Antarktis har stoffer som minner om frostvæske i cellene sine. Hvordan hjelper dette dem til å takle kulden?
  8. Finn noen andre eksempler på hvordan dyr som lever i Antarktis (eller Arktis) er tilpasset det kalde miljøet.
  9. Hva gjør vi mennesker for å beskytte oss mot kaldt vær?

 

Standard banner

Materialer og utstyr

  • tre plastbegre
  • vann
  • salt
  • sukker
  • teskje
  • fryser
  • termometer
  • elevarket "Kuldetilpassing"