naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Forsøk og praktisk arbeid
Passer for
- barnetrinn 3-4
- barnetrinn 5-7
Kuldetilpassing
Hensikten med dette forsøket er å undersøke hvordan salt og sukker blandet med vann påvirker frysepunktet til vann.
For å overleve i det iskalde Sørishavet, er noen av dyrene som lever der spesialtilpasset omgivelsene. Et eksempel er den antarktiske isfisken som har et antifrysestoff i blodet. Det gjør det mulig for den å overleve i det kalde havområdet.
Framgangsmåte for elever:
- Jobb i grupper på 4.
- Merk koppene med A, B og C. Fyll her kopp ca ¼ full med vann.
- Tilsett 1 ss salt i kopp A og 1 ss sukker i kopp B. Kopp C er kontroll/blindprøve.
- Hvilken av de tre løsningene tror du kommer til å fryse først?
- Begrunn svaret ditt.
- Sett koppene i fryseren og sjekk dem hvert kvarter til alle tre har frosset.
- Stemmer antakelsen deres med resultatene? Forsøk å forklare resultatene.
- Hvordan tror du økt salt eller sukkerinnhold i cellene kan hjelpe dyr i Antarktis til å tilpasse seg det iskalde miljøet?
- Gi noen eksempler på hva vi mennesker bruker frostvæske til.
- Noen av dyrene i Antarktis har stoffer som minner om frostvæske i cellene sine. Hvordan hjelper dette dem til å takle kulden?
- Finn noen andre eksempler på hvordan dyr som lever i Antarktis (eller Arktis) er tilpasset det kalde miljøet.
- Hva gjør vi mennesker for å beskytte oss mot kaldt vær?
Materialer og utstyr
- tre plastbegre
- vann
- salt
- sukker
- teskje
- fryser
- termometer
- elevarket "Kuldetilpassing"