naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- barnetrinn 3-4
Hvordan er det å være trekkfugl?
Målet med denne økta er at elevene skal bli kjent med noen trekkfugler og hvilke farer de kan møte på reisen sin, og foreslå tiltak for å gjøre reisen mindre farlig.
Forberedelser
Skriv ut / gjør klart:
- Fugleposter (de kan med fordel lamineres slik at de kan brukes flere ganger)
- Ark med bilde av de fire fuglene og informasjon om hvor de skal fly
- Et elevark til hvert elevpar:
- Skrivesaker til hvert elevpar
- Reisebrev fra lappspoven (Til høytlesning i etterarbeidet. Alternativt kan du spille av lydfil i presentasjonen.)
Plasser fuglepostene langs to løyper ute.
Gjør deg kjent med presentasjonen som kan brukes til etterarbeidet. (Sjekk at du får spilt av lydfilen på ark 2 i presentasjonen, hvis du vil bruke den.)
Ute, 30 min
Samle elevene i en halvsirkel. Spør om de har hørt ordet trekkfugl og om de vet hva det er. Fortell at trekkfugler flyr sørover på høsten og kommer tilbake igjen på våren, mens standfugler bor i Norge hele året. Fortell at i denne økta skal elevene finne ut hvordan det er å være trekkfugl.
Vis fram arket med de fire trekkfuglene stær, grågås, sildemåke og løvsanger. Del elevgruppa i fire, ei gruppe for hver av fuglene. Fortell gruppene hvilken trekkfugl de skal være og hvor de skal fly. Be elevene gå sammen med en annen trekkfugl av samme art, og diskutere hvilke farer eller utfordringer de tror de vil kunne møte på reisen sin. La noen av parene dele det de snakket om.
Si at elevene nå skal gjennomføre reisen sin, og at alle skal gjennom fire poster. Postene skal gjøres i riktig rekkefølge fra 1–4. Vis fram elevarket og si at etter at reisen er gjennomført, skal de få et ark der de skal tegne eller beskrive farene de opplevde på hver post. Dette skal de bruke i klasserommet senere til å fortelle om reisen sin til noen fra de andre trekkfuglflokkene. Elevene skal samarbeide i par om å gjennomføre reisen og fylle ut arket etterpå. Be parene om å gå til post 1 på sin løype og deretter følge instruksjonene på hver post.
Etterarbeid i klasserommet, 30 min
Åpne presentasjonen til etterarbeidet.
Side 2 i presentasjonen: Fortell at dere har fått et brev fra en annen trekkfugl – en lappspove – som forteller om reisen sin til Marokko. Si at mens elevene lytter til brevet, skal de legge merke til og notere hvilke farer lappspoven møter på sin vei. Les reisebrevet fra lappspoven høyt eller spill av lydfilen.
Side 3: Si at elevene straks skal få fortelle hverandre sin historie om hva de opplevde på reisen sin. La parene få et par minutter til å oppsummere og bestemme hva de vil fortelle, før du setter dem sammen med et par fra en av de andre trekkfuglflokkene.
Side 4: Oppsummer i plenum hvilke farer elevene nå har opplevd eller hørt at trekkfugler kan møte på.
Side 5: Be elevene diskutere i par hvorfor de tror trekkfuglene flyr fra Norge om høsten når det kan være ganske farlig.
Gå gjennom side 6–7 i presentasjonen.
Side 8: Be elevene samarbeide i par og sortere farene de opplevde på sin egen reise etter om de mener farene er menneskeskapte eller ikke, og begrunne hvorfor. Oppsummer i plenum.
Be parene velge én av farene og foreslå tiltak for å gjøre reisen lettere for trekkfugler. La noen av parene dele forslagene sine i plenum.
Side 9: Vis teksten til «Alle fugler små de er», og spør elevene hva denne sangen handler om. Avslutt med å synge sangen.
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
-
Læreplan i naturfag (NAT01-04)
Kompetansemål
-
4. trinn
- utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut (KM801)
- gi eksempler på god dyrevelferd og reflektere over hvordan dyrs behov kan ivaretas (KM782)
-
-
Læreplan i kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) (RLE01-03)
Kompetansemål
-
4. trinn
- utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk (KM1986)
-
-
Læreplan i kroppsøving (KRO01-05)
Kompetansemål
-
4. trinn
- forstå og bruke reglar for samhandling i spel og bevegelsesaktivitetar (KM2073)
-
Tverrfaglige temaer
- Bærekraftig utvikling (TT3)