Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Gjett ordet!

I denne samarbeidsaktiviteten skal elevene beskrive begreper og fenomener i faget med egne ord og på sin måte i små grupper. Det gjør at alle kan delta og bidra. De må lytte til hverandre og samarbeide, og kan lære av hverandre.

Forklar ordet Gjennomføring

  • La elevene samarbeide i par eller grupper på tre.
  • Del ut et sett med kort til hver gruppe og fortell hva de skal gjøre:
    • En på gruppa trekker et kort og beskriver ordet (eller bildet), men uten å bruke selve ordet. Det er ikke nødvendig å vite hva selve ordet betyr, men de kan likevel finne en måte å få de andre til å gjette ordet (Celle: Det motsatte av å kjøpe (bare skrevet på en annen måte). Eller lite rom som fanger bor i.) De kan også dele opp ordet og beskrive del for del (Marihøne: Første del er et jentenavn og andre del er et husdyr som legger egg.)
    • Når de andre på gruppa gjetter riktig ord, trekker de et nytt kort. Elevene bytter på å beskrive.
    • Det er lov å si pass og trekke et nytt kort dersom de står fast.
  • Oppsummer hvordan det har gått ved å spørre om hvilke ord elevene synes det var vanskeligst å beskrive eller gjette, og om de vil fortelle om beskrivelser på gruppa de synes var ekstra gode eller morsomme. NB! Ikke legg vekt på hvor mange ord hver gruppe eller elev klarte, for å unngå at elevene blir opptatt av konkurranse og prestasjoner. 

Tilpasning

Hvis elevene trenger en større utfordring, kan du be dem lage kortene selv, med ord/bilder/tegninger de synes er de viktigste for temaet. Alternativt kan de lage sett med kort til hverandre, og dele det de kommer fram til i små grupper. 

Tips:

Gjett ordet! er en fin aktivitet å bruke i forkant av Koble sammen ord-aktiviteten. Da kan de samme kortene brukes i begge aktivitene. I tillegg gir Gjett ordet-aktiviteten elevene på gruppa et felles utgangspunkt og en felles forståelse av begrepene/fenomenene før de skal koble dem sammen i Koble sammen ord-aktiviteten.