Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Finn den blinde flekken

Ser øyet ditt alt alltid? Øynene våre er fantastiske og evnen til å se er helt avgjørende. Lyset fra omgivelsene treffer øynene og øynene sender signaler til hjernen som tolker dette som et bilde. Men ett punkt i øye registerer ikke noen ting, og det kan du lett finne i denne enkle aktiviteten.

Øye_bred

 

Innramming av aktiviteten

Å ramme inn en aktivitet betyr å sette aktiviteten inn i en sammenheng. Vi vil gjerne at aktiviteter skal være mer enn en enkelthendelse. Gjennom innramming ønsker vi å gjøre noe i forkant av aktiviteten slik at barna kan relatere aktiviteten til noe mer enn det som skjer der og da. Vi kan da hente frem barnas egne forkunnskaper og opplevelser. Dette øker utbyttet av aktiviteten og barna får mye mer ut av det. 

Når du skal sette i gang en aktivitet for barna kan det være lurt å forberede barna på det du har planlagt. Kanskje du har valgt en aktivitet ut fra det du vet de er opptatt av.  Kanskje dere har opplevd noe på en tur du ønsker å videreføre, eller dere har lest en bok som barna likte. Du kan invitere dem til en samtale om tema og så fortelle om dine planer. Samtale, bøker, historiefortelling, filmer eller å oppdage andre ting som har relasjon til tematikken i aktiviteten er forslag til innramming. Læringsutbyttet blir større hvis barna er med på å dele sine forkunnskaper og tidligere opplevelser.

 

 

Aktiviteten er ganske enkel, men det krever kanskje litt prøving og feiling for å få det til. Slik går du frem:

Tegn et kryss og en sort, fylt sirkel på papiret som vist på figuren under. Krysset og sirkelen kan være ca 1cm høye og ca 8 cm fra hverandre.

Blindeflekken

 

Hold papiret på en armlengdes avstand fra øynene. Hold for venstre øye og se direkte på krysset med ditt høyre øye. Merk at du også kan se sirkelen. Fokuser på krysset, men vær oppmerksom på sirkelen når du langsomt beveger papiret nærmere ansiktet ditt. Hva skjer med sirkelen? Hvorfor tror du dette skjer?

Tips: Når du holder arket på den avstanden hvor sirkelen har forsvunnet, kan du fokusere frem og tilbake mellom krysset og området der sirkelen skal være. Da vil sirkelen blinke. 

 

 

Utvidelse av aktiviteten

Når vi utvider aktiviteten, tar vi det vi har gjort videre til andre sammenhenger. En enkel måte å utvide på er å snakke om hva som skjedde i aktiviteten ved neste passende anledning. “Husker dere da vi lekte med...? Da skjedde... Vi kan utvide med å snakke om det i samlingsstunden, og vi kan gjøre andre aktiviteter, lese bøker om tema, eller sette i gang rollelek eller annen type lek. Snakk gjerne om aktiviteten hvis tematikken kommer opp i spontane situasjoner også. 

Faglig forklaring

Bak i øyet ligger det som kalles netthinnen. Den består av over 120 millioner sanseceller som registrerer lys på ulike måter. På netthinnen har vi to såkalte flekker; den gule flekken og den blinde flekken. Den gule flekken er en fortetting av sanseceller. Når vi fokuserer på noe med øynene våre, treffer lyset fra det vi fokuserer på i den gule flekken. På grunn av den store tettheten av sanseceller, får vi et ekstra klart bilde. Den blinde flekken er det stedet på netthinnen hvor synsnerven kommer inn. I dette punktet finnes det ikke noen sanseceller i det hele tatt og øyet kan ikke registrere noe når lyset treffer der.

Når dere beveger arket mot øynene og dere fokuserer på krysset samtidig som dere legger merke til den fylte sirkelen, forsvinner plutselig den fylte sirkelen. Det er i akkurat dette øyeblikket hvor lyset fra sirkelen treffer den blinde flekken, og bildet forsvinner fra netthinnen fordi det ikke er sanseceller der. 

Rammeplanen

Kapittel 9 Barnehagens fagområder - Natur, miljø og teknologi

Generelt:

  • Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.

Barnehagen skal bidra til at barna:

  • får kunnskap om dyr og dyreliv

Personalet skal:

  • gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
  • synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen

 

 

Materialer og utstyr

  • Et A4-ark
  • En tusj