naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Lys og skyggelek – Læringspakka
Denne aktiviteten tar for seg lys og skyggelek. Aktiviteten er en del av en felles nordisk læringspakke. Bakgrunnen for opplegget kan du lese om i vedlagte pdf-dokument.
Formål
Målet med aktiviteten er at barna undersøker lysets fysiske egenskaper spontant. Aktiviteten ble gjennomført med barn i alderen 2–5 år.
Gjennomføring
Aktiviteten er delt i to: Skyggelek og fargelek. I begge aktivitetene brukte vi overheadprojektor.
I skyggeleken la vi forskjellige gjenstander på overheaden. Barna gjettet hva det var ved å se hvordan skyggen til gjenstanden ble kastet på den store hvite veggen. Barna møtte dette med undring etterfulgt av nysgjerrighet til selv å skape skygger. De fikk frihet til å utforske både hvordan de selv og ulike gjenstander skapte skygge. Alle barna fikk i tur og orden velge gjenstander som de la på prosjektoren. De valgte ut ting som gaffel, plastikkdyr, saks og byggeklosser. Barna som så på stoler foran fikk gjette hva skyggen på veggen skulle forestille.
I fargeleken legges ulike fargefiltre på overheaden eller gjennomsiktig farget plast. Barna erfarte at fargefiltre ga rommet nye farger.
Erfaringer fra aktivitetene - skyggelek
Samtalen om gjenstandene ble mer omfattende enn personale hadde forutsett. Et barn foreslo å legge en bok på overheaden slik at boka ble synlig på veggen. Boka ble bare et mørkt rektangel. Da et av barna begynte å bevege denne boka, utviklet det seg en lek hvor man måtte «gjemme seg» for skyggen av boka, det var bare lov til å være der det var lys. Lysleken endret karakter fra gjettelek til bevegelseslek. Barna skapte egne leker ut fra eksperimentering med overheaden. I ettertid leker barna fangeleker hvor man må prøve å ikke bli lyst på av den som har lommelykten. Dette er leker som er lett å følge og som derfor inviterer mange til å delta.
Da barnehagelæreren satte en bolle med vann på overheaden, beveget vannet seg. Barna sølte litt vann på overheaden og skrev bokstaver inn i vannet. Barna ble opptå av å «fange» vannet som ble smurt utover på overheaden.
Gutt, 3 år: «Pass deg, så du ikke blir våt av vannet!»
Jente, 3 år: «Jeg blir ikke våt, veggen er ikke våt, men det er skygger av alle bølgene.»



Erfaringer fra aktivitetene - fargelek
Gutt, 4 år, ba oss om å lukke øynene mens han la en ny farge på overheaden. «Lukk øynene alle sammen, ikke åpne dem før jeg sier ifra. Hvilken farge tror dere at det blir? Det er ikke lov å se, det er juks!» Det ble rødt! (Gutt, 4 år) «Se, alt er bare rødt!» (Gutt 4,5 år) «Men se! Skyggen min er fortsatt der og den er fortsatt like stor som meg!»
Jente, 3 år: «Vi kan blande fargene!» Barna forsøkte å legge både rødt, blått og grønt filter på overheaden for å se hva slags farger vi kunne skape. Det ble ifølge barna mørkebrunt. Gutt, 4 år: «Akkurat som når vi blander alle malefargene.»
Barna ble opptatt av egne skygger, hvor store de var og hvordan både klær og hår fikk ny farge etterhvert som rommet skiftet lys. Barna begynte å bevege seg mer etter at fargelyset i rommet ble endret, de danset og hoppet. Dette kan være med å vise hvordan farger endrer stemningen i et rom og inviterer barna til bevegelse.



Faglig forklaring
Rammeplanen
Materialer og utstyr
- Overheadprojektor
- Glassbolle
- Vann med oppvaskmiddel
- Ulike lystette gjenstander
- Fargefilter eller gjennomsiktige fargete plastark