naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 20–30 minutter
5D. Planlegge spiselig cellemodell
Si: Så hvordan virker egentlig de ulike delene i cella sammen? Næringsstoffene kommer inn i cella gjennom cellemembranen og mitokondriene henter ut energien fra disse næringsstoffene. Energien brukes til å lage stoffer, flytte stoffer ut og inn gjennom cellememebranen og til å bevege cella. Arvestoffet gir oppskriften på hvilke stoffer som skal lages i cella, noen av disse stoffene blir i cella og noen slippes ut av cella. Alle de ulike delene av cella virker sammen, vi sier at cella er et system.
Ark 27 i PowerPoint. Si: Nå skal dere bygge en modell av ei celle. Husker dere hva en modell er? [en tegning, en sammenligning, noe som hjelper oss til å forstå noe]
Si: Å lage en modell av cella vil passe på noen måter, men ikke på andre. Alle modeller har sine styrker og sine svakheter. Når vi bygger en modell av ei celle, må vi gjøre noen forenklinger, og velge hva vi vil vise med modellen.
Ark 28 i PowerPoint. Gå gjennom rammene for å lage en cellemodell (elevark):
- Dere skal planlegge hvordan dere skal lage en spiselig og tredimensjonal cellemodell. Modellen skal dere lage som lekse. Modellen skal lages av gelé, godteri, kake, deig, frukt, grønnsaker eller noe annet spiselig.
- Avklar med lærer hvilken celletype dere skal lage.
- Fullfør og bruk arkene om Plante- og dyrecelle som system som sier noe om form og funksjon til de ulike delene.
- Velg ingredienser/pynt for å få fram form og funksjon til de ulike delene. Finn også ut om noen av dere har allergier det må tas hensyn til.
- Bruk Viten-objektet om cellers oppbygning for å finne ut mer om de ulike delene i cella.
- Den ferdige modellen skal vises fram for resten av klassen sammen med en kort tekstplakat som forteller:
- hva slags celletype det er
- hvilke deler dere har tatt med i modellen
- funksjonen til de ulike delene
- Alle på gruppa må bidra med å lage modellen og plakaten.
Del ut elevark 10: Spiselig cellemodell og eventuelt forslag til svar om plante- og dyrecelle som system som et hjelpemiddel i modellagingen.
La elevene jobbe med Viten-aktiviteten Celler ( bokmål | nynorsk ) i forberedelsene, enten som lekse eller på skolen som ei ekstra økt. I denne aktiviteten får også elevene jobbe med hvordan flercellede organismer består av ulike celletyper som samarbeider.
Elever med ekstraordinært læringspotensial
Vurdering
Kommentarer/praktiske tips
Du kan også velge at noen skal lage modell av sopp- eller bakteriecelle.
Fagspesifikke begrep
-
arvestoff
-
biologi
-
cellekjerne
-
cellemembran
-
celler
-
cellevegg
-
cellevæske
-
celleånding
-
encella organisme
-
flercella organisme
-
form
-
fossil
-
funksjon
-
meteoritt
-
mikrometer (µm)
-
mitokondrier
-
organell
-
organisme
-
system
Forskerspirebegrep
-
beskrive
-
bevis
-
konklusjon
-
mikroskop
-
mikroskoppreparat
-
modell
-
observere
-
påstand
-
sammenligne
-
trekke en slutning
-
undersøke