naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
2A. Lag lampeskjermen
Det er viktig at lampeskjermen er funksjonell, oppfyller kravspesifikasjonen og at designeren viser forståelse for formale virkemidler i tredimensjonal form som flate, lys, skygge, romlig komposisjon, tekstur, overlapping, linjer, negativ og positiv rom. Eleven analyserer kravspesifikasjonen, og velger materialer og form basert på erfaringene fra forarbeidet i kunst og håndverk.
Kravspesifikasjon
- Lampeskjermen skal være til en hengende lampe eller bordlampe.
- Lampeskjermen skal gi et behagelig stemningslys.
- Designet skal være basert på geometriske former.
- Lampeskjermen skal være bygget av papir, tre og/eller papp.
- Lampeskjermen skal se annerledes ut når lyset er påslått.
Teste materialer
Det er nyttig om elevene allerede har jobbet med testing av materialer og hvordan de fungerer med og uten lys. Hvis ikke, lar du elevene teste ut ulike materialer over lyskilder i den første timen.
Still elevene disse spørsmålene:
- Hvordan endres materialet når det settes over en lyskilde?
- Er materialet gjennomskinnelig? Hva skjer om du bruker materialet dobbelt?
- Dersom materialet ikke slipper gjennom lys, hva skjer med lyset da? Hvordan kan dette brukes når du skal lage en lampeskjerm?
I lampeskjermen eksperimenterer elevene med gjennomskinnelighetsgraden til materialene og kan bruke virkemidler som overlapping, flate, linjer og negativ og positiv rom. Dersom elevene velger å ikke dekke til sidene, er det formens positive og negative rom som er sentralt i arbeidet.
Prosess med tredimensjonale modellskisser
Her viser vi hvordan elevene kan arbeide direkte med tredimensjonale arbeidsmodeller uten å tegne først. Elevene kan også tegne skisser.
Elevene skal velge seg en tredimensjonal, geometrisk form, som bygges i en modell i papp/kartong. Ved å ta utgangspunkt i en geometrisk form som kube, pyramide, sylinder, kjegle, kule og lignende har eleven en nøytral form å jobbe med under utforskningen.
Elevene velger selv om de vil bygge med linjer (lister av kapa eller tre) eller legge mer vekt på flater og mellomrom underveis i prosessen. Det er en fordel om de i utprøvingen og modelleringen bare benytter ulike former for papp, papir og kartong for å gi eleven et begrenset utvalg av materialer å jobbe ut ifra. Dette bidrar til at det formmessige blir i fokus i arbeidet.
I modellfasen er lurt at elevene bruker knappenåler o.l. istedenfor lim for lettere å kunne endre formen underveis uten å måtte lage en ny modell fra bunnen av. Elevene bør dokumentere prosessen med bilder som en del av vurderingen.
Elevene bearbeider modellen til de har oppnådd en form de er fornøyd med. Under bearbeidingen er det viktig at elevene bruker egen fantasi og kreativitet. Elevene kan for eksempel endre vinkler og lengder eller ta bort deler av den tredimensjonale figuren.
Når modellen er ferdig, gjør elevene en vurdering av hvordan de vil jobbe videre med å bearbeide sidene til lampen. Sidene kan enten være helt åpne, eller dekkes helt eller delvis med materialer. Denne prosessen er med på å forsterke de formmessige kvalitetene i objektet. Elevene eksperimenterer med gjennomskinnelighetsgraden til materialene og kan bruke virkemidler som overlapping, flate, linjer og negativ og positiv rom. Dersom elevene velger å ikke dekke til sidene, er det formens positiv og negativ rom som er sentralt i arbeidet.
Når lampen har den formen og utseende eleven vil ha, er det klart til å bruke de endelige materialene.
Kommentarer/praktiske tips
Andre muligheter for materialer
- ståltråd
- hønsenetting
- avispapir
- tekstiler
- ulike typer papp, kartong og papir (kapa-papp, boktrykkerpapp, kartong, kalkerpapir, japanpapir, kinapapir, bakepapir, brun papp og lignende)
- vekstduk til å brodere og tegne på
Tips til hvor du kjøper materialer
Balsatre brukes gjerne i modellfly-bygging og kan kjøpes i større hobbybutikker som f.eks. Smallsize hobbyland i Oslo. Andre muligheter er Torso kunstartikler som har egen nettbutikk på torso.no og tegnesenteret.no
Ulike papirsorter fås kjøpt på kunstforhandlere som KEM og Torso. Andre muligheter er Panduro og butikker som selger utstyr til scrapping.
Vekstduk er tilgjengelig på Felleskjøpet og Plantasjen.
I eksemplene på denne siden er det benyttet ferdige ledninger og lampesokler. De kan du kjøpe på lampebutikker, Biltema, Clas ohlson osv.
Alternative lampeideer
Materialer og utstyr
- balsatreplater og -lister
- kalkerpapir
- rispapir
- tegnepapir
- skjærekniv
- saks
- sag for presisjonsarbeid, gjerne japansk sag (til balsatre)
- skjærematte
- lim
- nål
- broderitråd
- hyssing
- kapa-papp til tredimensjonale skisser
- ev. gjenbruksmaterialer
- ledning med lampesokkel og stikkontakt
- lyspære
-
egenskapkan være hvordan et stoff eller materiale ser ut, lukter, smaker, føles, hva slags lyd det lager, og/eller hvordan det blander seg med andre materialer
-
formhvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
-
funksjonhva noe gjør, eller hva det brukes til
-
materialedet som ting er laget av
-
systemflere deler som jobber sammen og påvirker hverandre
-
kravspesifikasjonbeskrivelse av egenskaper og funksjoner som et produkt skal ha