naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- vg1
- 90 min (naturfag)
Hva består tomater av?
I denne økta skal det settes i gang en tørkeprosess for å finne vanninnholdet i tomater samtidig som elevene arbeider med fagstoff om tomater.
Hvor mye vann inneholder tomater? La elevene diskutere i smågrupper og skrive ned sin hypotese.
Sett i gang forsøk med tørking av tomater etter denne prosedyren:
- sett ovnen på 100–110 ⁰C
- vei tomatene og noter massen
- del tomatene i to og legg de i ovnen
- la de tørke i ovnen i 5–8 timer
- vei tomatene
- beregn svinnet
Spør elevene: Hva tror dere svinnet består av? Be dem sammenligne resultatet med matvaretabellen. Sjekk også i matvaretabellen hva mer tomatene består av.
Når tørkeprosessen er satt i gang, gi hver elev en artikkel de skal lese. Halvparten av elevene får artikkelen Frå svinn til saus og helsekost og resten av elevene får artikkelen Tomat og brokkoli mot prostatakreft. Be elevene om å skaffe seg et overblikk av artikkelen ved å se på bildene, lese ingressen, lese tittel og overskrifter. Hva tror dere artikkelen handler om? Underveis når de leser, skal elevene streke under ord som de ikke forstår og notere viktige poenger i artikkelen. Etter at de har lest artikkelen, skal de vurdere om innholdet i artikkelen stemte med det de trodde før de leste den. Var det noe som var overraskende?
Sett elevene sammen to og to eller i smågrupper (der begge artiklene er representert), og la elevene fortelle hverandre etter tur innholdet i «sin» artikkel. De kan også diskutere og prøve å forklare de vanskelige begrepene.
I plenum: Oppsummer hva de to artiklene handlet om og forklar begrepene som elevene syntes var vanskelige.
Grunnleggende ferdigheter
Lese: Elevene skal lese en artikkel, forstå innholdet og forberede seg til å formidle innholdet til noen som ikke har lest samme artikkel.
Muntlig aktivitet: Elevene skal gjengi innholdet i artikkelen til en elev som ikke har lest den, og forberede seg på å svare på eventuelle spørsmål.
Materialer og utstyr
- ovn eller varmeskap
- tomater
- vekt
Fagspesifikke begrep
-
antioksidantnaturlige stoffer som finnes i frukt, bær og grønnsaker og som beskytter mot oksidasjon, f.eks. vitaminene A, E og C
-
beta-karotenen kraftig antioksidant og fargestoff (rødt/gult/oransje) som finnes naturlig i fargesterk frukt/grønnsaker (gulrot, søtpotet, brokkoli, spinat m.fl)
-
fettviktig næringsstoff som er veldig energirikt
-
karbohydraterenergirike organiske stoffer som er viktig energikilde for kroppen
I mat omfatter karbohydratene kostfiber, stivelse og ulike sukkerarter. -
lykopenen kraftig antioksidant som tåler oppvarming godt og som har dokumentert virkning mot noen typer kreft
-
oksidasjonen reaksjon med oksygen der stoffer som kan være skadelig for cellene frigjøres
-
proteinviktig næringsstoff som er bygd opp av aminosyrer, viktig for vedlikehold og oppbygging av cellene i kroppen og produksjon av hormoner og enzymer
-
vitaminnæringsstoff som regulerer kroppens stoffskifte og er nødvendig for kroppens forbrenning av proteiner, karbohydrater, fett og mineraler