Dybdelæring
Dybdelæring handler om å få elevene til å forstå komplekse sammenhenger og til å overføre kunnskap fra en situasjon til en annen. For å oppnå dybdelæring må elevene få mulighet til å reflektere og sette ord på egne tanker. Gjennom dette undervisningsopplegget skal elevene samarbeide om å samle og systematisere informasjon og vurdere hvilken informasjon som kan hjelpe dem videre på vei mot en løsning av oppdraget.
Motivasjon og tilpasning
Elevene får i oppdrag å stille diagnose og foreslå behandling. Oppdraget skal motivere elevene ved at det er noe de skal finne ut, og det er mulig å løse oppdraget på ulike nivåer med ulik detaljmengde slik at det tilpasses den enkelte elev.
Relevans og anvendelse
Oppdraget er knyttet til sykdom og helse. Samtidig er det knyttet til helsevesenet som vil være en aktuell arbeidsplass for mange av elevene.
Progresjon og vurdering
Alle begrepene til utforskinga er synlige i alle øktene, men de begrepene som det jobbes mest med i den enkelte økt er uthevet. Det er viktig at du arbeider bevisst med begrepene gjennom øktene, slik at du bruker begrepene riktig og gjentar dem der det faller naturlig. Gjennom opplegget møter elevene begrepene flere ganger, og de må utfordres til å bruke begrepene selv på ulike måter. Det blir en progresjon gjennom utforskinga der begrepsapparatet utvides og de selv klarer å bruke de riktige begrepene.
Begrepene bevis og konklusjon er sentrale i oppdraget og brukes dermed gjennom hele opplegget. Disse begrepene er sentrale i hele naturfaget, og ved at elevene får en god forståelse av disse begrepene, kan de lettere bruke disse også i andre tema i naturfag.
Læringsmålene til hver økt viser hva vi vil at elevene skal sitte igjen med etter den enkelte økta. Mange av aktivitetene er gode utgangspunkt for underveisvurdering. Gjennom en diskusjonsoppgave eller en skriveoppgave kan du få innblikk i hva elevene kan og forstår. I en aktivitet som tenk-par-del er det viktig å gi nok tid til tenke-delen, slik at alle rekker å tenke. Dette er viktig for å gi en tilpasset opplæring.
Språk og kommunikasjon
Det er god variasjon mellom å lese, skrive og snakke gjennom hele opplegget, og variasjon i hvordan de skal lese, skrive eller snakke. Når elevene skal lese en tekst, får de et leseoppdrag knyttet til teksten.
Utforskende arbeidsmåter
Utforskende aktiviteter er gjennomgående i hele opplegget. Gjennom leseoppdraget finner elevene ut noe ut fra en tekst. Det legges vekt på at elevene selv skal få tid til å tenke og finne ut hva de selv tror. Utforskninga er tredelt: Oppdraget er det spørsmålet som elevene jobber med. De skal gjennom ulike kilder finne informasjon til å formulere et svar i form av en diagnose og forslag til behandling.