naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Dybdelæring i naturfag
Dybdelæring i naturfag
- Redaktør: Liv Oddrun Voll, Anne Holt og Anne Bergliot Øyehaug
- Utgiver: Universitetsforlaget
-
Nettsted:
https:/
/ www. universitetsforlaget. no/ nettbutikk/ dybde-og-progresjon-i-naturfag-uf. html - Språk: Norsk, bokmål og nynorsk
- Utgivelsesår: 2019
- Omfang: 328 sider
- ISBN: 9788215028118
Hvordan kan naturfaglæreren skape interesse for naturfaget hos elevene og legge til rette for at de utvikler sin fagforståelse og evne til å anvende det de har lært? Skolens naturfagundervisning har blitt karakterisert som en mil bred og en tomme dyp, men anbefalingen nå er å konsentrere undervisningen rundt dybdelæring i noen sentrale og grunnleggende byggesteiner i faget. Hva betyr dette i praksis?
I Dybdelæring i naturfag viser forfatterne hva dybdelæring er, og de presenterer ny forskning på hvordan man kan legge opp undervisningen for å fremme god progresjon i faglig forståelse, kunnskaper og ferdigheter. Dybdelæring er gjennomgående i alle kapitlene og sees i sammenheng med fagdidaktiske tema som valg av kjerneelementer i faget, utforskende undervisning, bruk av modeller, ulike læringsarenaer og grunnleggende ferdigheter.
Boka er skrevet for lærere, lærerutdannere og lærerstudenter som vil utvikle og forbedre skolens naturfagundervisning.