naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Sibel Erduran og Aybuke Pabuccu : Bonding Chemistry and Argument: Teaching and Learning Argumentation through Chemistry Stories
Bonding Chemistry and Argument: Teaching and Learning Argumentation through Chemistry Stories
- Av: Sibel Erduran og Aybuke Pabuccu
- Utgiver: Universitetet i Bristol, Storbritannia, Abant Izzet Baysal Universitet, Tyrkia
-
Nettsted:
https:/
/ www. bristol. ac. uk/ media-library/ sites/ education/ migrated/ documents/ erduran-pabuccu-bondingchemistyandargument. pdf - Språk: Engelsk
- Utgivelsesår: 2012
- Omfang: 17 sider
I heftet «Bonding Chemistry and Argument: Teaching and Learning Argumentation through Chemistry Stories» finner du eksempler på aktiviteter knyttet til argumentasjon. Målgruppen er elever i videregående skole og på 10.trinn.
Aktivitetene tar utgangspunkt i fantasifulle og kreative historier der elevene skal knytte kjemikunnskaper til hverdagslige sammenhenger og argumentere for valgene de gjør.
Argumentasjon er en av de viktigste drivkreftene i naturvitenskapelig praksis og dermed et sentralt kjennetegn ved naturvitenskap. Argumentasjon kan integreres i et utall av undervisningskontekster. Tre viktige målsettinger for å jobbe med argumentasjon i naturfag peker seg ut:
- Å gi elevene kunnskaper om naturvitenskapens egenart: Lære hvordan naturvitenskap er konstruert
- Å gi elevene grunnlag for deltagelse i demokratiske prosesser: Naturvitenskap gjennomsyrer mange dagsaktuelle tema
- Å utvikle kritisk tenkning gjennom å begrunne påstander, kritisk vurdere informasjon og andres argumenter
Aktivitet 1 fra heftet er oversatt og tilpasset til norsk. Se vedlegg: Skoletur med spøkelser.