naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Flervalgsoppgaver i biologi
Her har vi samlet flervalgsoppgaver i temaer fra biologi 1 og 2.
Fordeler og ulemper ved å bruke flervalgsoppgaver:
- Raskt å rette.
- Objektiv (håndskrift og skriveferdighet påvirker ikke den som retter).
- Umulig å klage på rettingen (bare på oppgavene).
- Lite skriving for skrivesvake elever.
- Spørsmålene kan legges ut i en læringsplattform og elevene kan få umiddelbar tilbakemelding.
- Kan dekke store deler av pensum fordi det går raskt å besvare spørsmålene.
- Variasjon i prøveform, fint å kombinere med andre typer spørsmål.
- Elevene får ikke vist hva de tenker (mellomregninger, begrunnelser, utfyllende svar).
- Det kan være vanskelig å lage gode spørsmål og egnede distraktører (svaralternativer).
- Flervalgsoppgaver kan ikke brukes til å måle skriveevne.
- Oppgavene har en tendens til å bli fakta- eller detaljorientert.
- Hvis oppgavene blir for vanskelige, er det grunn til å tro at elevene gjetter.
Noen råd hvis du skal lage dine egen flervalgsoppgaver:
- Pass på at spørsmålet er entydig.
- Spørsmålet skal ha ett riktig svar.
- Distraktorene bør i størst mulig grad være svar som skyldes vanlige misoppfatninger hos elevene.
- Det bør være minst tre, maksimalt fem svaralternativer.
- Svaralternativene bør være korte og konsise.
- Spørsmål og svar bør ha en logisk sammenheng (grammatisk og språklig).
- Det er fint om oppgaven kan besvares uten å se svaralternativene.
- Unngå negasjoner, elevene er vant til å lete etter riktig svar, usannheter. Dersom du skal bruke negasjoner bør det ordet utheves i spørsmålet.
- Oppgavene bør ikke være så vanskelige at elevene gjetter.
- La det være en hierarkisk struktur i svaralternativene (for eksempel bør tall skrives i stigende rekkefølge eller kronologisk orden, enkelt ord kan skrives alfabetisk osv.).
- Riktige svaralternativer bør være passe jevnt fordelt mellom Aer, Ber, Cer og Der.
Tema
- Biologi programfag
- Vurdering