Hopp til hovedinnhold

Drivkraft i utforskende aktiviteter

Spørsmålet/oppdraget er drivkraften i læringsprosessen! Det må formuleres på en måte som gjør at elevene må samle og bruke informasjon for å komme fram til et svar.

Start den utforskende aktiviteten med å introdusere (eller sammen med elevene komme fram til) et spørsmål de skal finne ut av eller et oppdrag de skal løse. Elevene kan f.eks. samle informasjon gjennom å gjøre praktiske undersøkelser eller ved å lese en tekst eller snakke med en ekspert. Spørsmålet/oppdraget kan være utgangspunktet for en enkeltaktivitet eller et større undervisningsforløp over ei hel eller flere økter.

drivkraft

Planlegg:

  • Hva skal være drivkraften (spørsmålet/oppdraget) for prosessen?
  • Hvordan skal elevene samle og bruke informasjon for å svare på spørsmålet/oppdraget?
  • Hvordan skal de presentere svaret/løsningen sin?

Eksempler på utforskende aktiviteter og opplegg

Krabbeforskere

Elevene er krabbeforskere og utforsker spørsmålet: Hvilke egenskaper har krabben som hjelper den å overleve i sitt miljø?

  • Elevene observerer krabben og leter opp mer informasjon for å svare på spørsmålet.
  • Elevene bruker det de har funnet ut til å lage en forklaring.

Se også Observere i en film

Leseoppdrag om system 

Vi kan utforske ved å samle informasjon fra tekster. I opplegget Små og store systemer får elevene et leseoppdrag til en tekst de skal lese som handler om systemer. De skal ha spørsmålet Hva er funksjonen til de ulike delene av en sparkesykkel? i fokus når de leser. Før lesing får de utdelt klistrelapper som de skal plassere på steder i teksten der de finner informasjon som kan hjelpe til å svare på spørsmålet. Etter lesing oppsummerer de sammen hva de har funnet ut.

Se også Små og store systemer

Levende eller ikke levende

Elevene utforsker spørsmålet Hva vil det si at noe er levende?

  • De sorterer ulike bilder etter om de viser noe levende eller ikke-levende.
  • De diskuterer hva bildene sortert som levende har til felles, og kommer sammen fram til noen kjennetegn på liv. Elevenes kjennetegn suppleres med forskeres kjennetegn på liv.
  • Etterpå bruker elevene disse kjennetegna til å sortere nye bilder som vil skape diskusjon.

Se også Cella som system

Bærekraftig naturmangfold

Elevene får brev fra naturforvalter i kommunen (ekte eller fiktivt) som ber dem hjelpe til med å samle informasjon om forskjellige fremmede arter i kommunen, og å komme med forslag til tiltak for å bevare naturmangfoldet. Elevene samler informasjon både gjennom egne undersøkelser og andre kilder for å svare på oppdraget.

Se også Bærekraftig naturmangfold

Glemmekasse-agenter

Oppdraget til elevene blir gitt i form av et brev fra rektor:

Til elevene i 2A og 2B

Vi har et problem på skolen som jeg håper dere kan hjelpe meg med. Problemet er at elevene på skolen mister og glemmer masse klær på skolen. Det er dumt, for da må man kanskje kjøpe nye klær og det er dumt for lommeboka og miljøet.

Jeg håper derfor at dere kan være glemmekasse-agenter de neste to ukene, notere ned hva og hvor mye som blir lagt i glemmekassa, og presentere resultatene for resten av skolen i felles møtetid den 27. mars 2019. Det hadde også vært fint å få noen forslag fra dere på hva skolen kan gjøre for at det skal bli mindre gjenglemte klær.

Tusen takk for hjelpen!

Med vennlig hilsen Rektor

(Oppdraget er utviklet av Mellom-Nes skole.)