Hopp til hovedinnhold

Modul 1: Design opplegg som bruker uterommet

Målet med denne modulen er å bli kjent med noen uteromsaktiviteter og hvordan vi kan strukturere et opplegg som bruker uterommet.

Tidsbruk

  • A – Samarbeid: 60 min
  • B – Utprøving med egne elever
  • C – Etterarbeid: 60 min

Støttemateriell

Gjennomføring

De to samlingene i denne modulen, A – Samarbeid og C – Etterarbeid, er tenkt gjennomført som en kollegial prosess i fellestida på skolen. Det må være nok tid mellom de to samlingene til å få gjennomført utprøving med elever i egen undervisning. Det er refleksjonen over egen praksis og drøfting med kolleger som ligger til grunn for ei vellykka kompetanseutvikling. Derfor er utprøving og etterarbeid en viktig del av prosessen.

Dere må velge en person som skal lede gjennomføringa av modulen. Modulleder må på forhånd gjøre klart det som trengs. Under gjennomføringa setter modulleder i gang aktivitetene, leder oppsummeringene og passer på tida.

Forberedelse for den som leder modulen

Se gjennom PowerPoint-presentasjonen som skal brukes under gjennomføringa av modulen.

Skriv ut malen for å designe opplegg til hver deltaker.

Slik gjennomfører du utedelen av aktiviteten Løper du raskare enn vinden?:
Samle deltakerne i en halvsirkel foran deg. Fortell at de i denne økta skal bli kjent med hvor fort vinden blåser i ulike vindstyrker som bris, kuling og storm. Be deltakerne komme med forslag på hvor fort vinden blåser når det er full storm [87–101 km/t = 24–28 m/s]. Fortell at vi kan bruke både km/t og m/s når vi oppgir fart. Om vind bruker vi vanligvis m/s.

Del deltakerne inn i grupper på tre. Fortell at de får noen oppgaver på et ark, og at løpestrekninga skal være 10 m. Del ut elevark, blyanter og stoppeklokker.