naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Bakgrunnsstoff
Her finner du referanser og lenker til forskningslitteratur og fagstoff som kompetansemodulene bygger på.
Om prosjektet
Naturfagsenteret (2024). Inkludering for alle
Om fellesskapsbyggende didaktikk:
Bergkastet, I., Duesund, C. og Westvig, T.S. (2021). Kap. 6. Didaktiske val som fremmer fellesskap i grupper i Restad, F. og Sandsmark, J. (red.) Mobbeforebygging i et fellesskapsperspektiv.
Om samarbeidslæring:
Gillies, Robyn. (2016). Cooperative Learning: Review of Research and Practice. Australian Journal of Teacher Education 41(3), 39-54. DOI:10.14221/ajte.2016v41n3.3
Van Ryzin, M. J., & Roseth, C. J. (2018). Cooperative learning in middle school: A means to improve peer relations and reduce victimization, bullying, and related outcomes. Journal of educational psychology, 110(8), 1192. https://doi.org/10.1037%2Fedu0000265
Van Ryzin, M. J., & Roseth, C. J. (2019). Effects of cooperative learning on peer relations, empathy, and bullying in middle school. Aggressive behavior, 45(6), 643-651. https://doi.org/10.1002%2Fab.21858
Van Ryzin, M.J., Roseth, C.J. & Biglan, A. (2020). Mediators of Effects of Cooperative Learning on Prosocial Behavior in Middle School. International Journal of Applied Positive Psychology, 5, 37–52 (2020). https://doi.org/10.1007/s41042-020-00026-8
Om å la elevene utforske:
Rapport om å jobbe utforskende:
Lisbeth M. Brevik, Greta B. Gudmundsdottir, Peter N. Aashamar, Rebecca L. S. Barreng, Katherina Dodou, Gerard Doetjes, Kirsten M. Hartvigsen, Ove E. Hatlevik, Nora E. H. Mathé, Astrid Roe, Henriette Siljan, Roar B. Stovner og Mai Lill Suhr. (2023) Å jobbe utforskende på Vg1 og Vg2. Den enkelte lærers undervisning har mer å si enn fagenes egenart. Universitetet i Oslo
www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/educate/rapporter/educate-rapport-3-2024.pdf
Korsager M. (2018): Utforskende undervisning og arbeidsmåter – en introduksjon. Naturfag 1/18, s. 82-83.
Om motivasjon i undervisninga:
Godec, S., King, H. og Archer, L. (2017). The science capital teaching approach: engaging students with science, promoting social justice. discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/10080166/1/the-science-capital-teaching-approach-pack-for-teachers.pdf
Annen didaktisk litteratur:
Mehta, J., & Fine, S. (2019). In search of deeper learning: The quest to remake the American high school. Harvard University Press, s. 295
Helstad & Øiestad (2017). Læreren som regissør. Verktøy for ledelse i klasserommet, s. 48.