naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Modul 3: Lærerstyring i utforskende aktiviteter
Spørsmålet vi utforsker i denne modulen er: Hvordan kan vi ha en tydelig lærerstyring i de utforskende aktivitetene, og hvordan bidrar det til inkludering?
Tidsbruk og gjennomføring
- Del 1: Samarbeid: Lærerkollegium + PP-rådgiver. 1 time og 40 min
- Del 2: Utprøving med egne elever
- Del 3: Erfaringsdeling: Lærerkollegium + PP-rådgiver. 1 time og 10 min
Forberedelser til del 1: Samarbeid
- Gjør deg kjent med presentasjonen (ark 1-34): GoogleDocs | PowerPoint
- Skriv ut til hver deltaker:
- Leseoppdrag: Werler vs. Brattbakk
- Beskrivelse av ordkortaktiviteten
- Kjennetegn på inkludering (eller finn fram igjen fra forrige samling)
- Skriv ut og klipp ut et sett med Ordkort til grupper på tre.
- Skriv ut teksten Hva skjer i kroppen når vi løper? til grupper på tre.
Gjennomføring del 1: Samarbeid
- Gjennomgående: Les opp tekst på arkene i presentasjonen, og følg veiledning og tidsanvisninger underveis. NB! Bruk lysbildefremvisning slik at innholdet presenteres på riktig måte.
- Ark 15 i presentasjonen: Del ut teksten Hva skjer i kroppen når vi løper? til hver gruppe på tre. Velg om du vil lese teksten høyt selv eller spille av lydfila i presentasjonen.
- Ark 34 i presentasjonen: Del ut skjemaet Kjennetegn på inkludering til hver deltaker.
Gjennomføring del 2: Utprøving
- Se ark 34 i presentasjonen.
Forberedelser til del 3: Erfaringsdeling
- Gjør deg kjent med presentasjonen (ark 37-47).
- Skriv ut arket Skisser en aktivitet til grupper på tre.
Gjennomføring del 3: Erfaringsdeling
- Ark 44 i presentasjonen: Del ut arket Skisser en aktivitet til grupper på tre.
Lykke til!