naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Modul 2: La elevene utforske
Spørsmålet vi utforsker i denne modulen er: Hvordan kan utforskende aktiviteter gjøre undervisninga inkluderende?
Tidsbruk og gjennomføring
- Del 1: Samarbeid: Lærerkollegium + PP-rådgiver. 1 time og 40 min
- Del 2: Utprøving med egne elever
- Del 3: Erfaringsdeling: Lærerkollegium + PP-rådgiver. 1 time og 20 min
Forberedelser til del 1: Samarbeid
- Gjør deg kjent med presentasjonen (ark 1-33): GoogleDocs | PowerPoint. Sjekk at du får spilt av lyd i videoene (på ark 13 og 31).
- Skriv ut til hver deltaker:
- Beskrivelse av utforskende aktiviteter
- Kjennetegn på inkludering (eller finn fram igjen fra forrige samling)
Gjennomføring del 1: Samarbeid
- Gjennomgående: Les opp tekst på arkene i presentasjonen, og følg veiledning og tidsanvisninger underveis.
- NB! Bruk lysbildefremvisning av presentasjonen slik at innholdet presenteres på riktig måte.
- Ark 13: Trykk på start-knappen på skjermbildet for å starte filmen.
- Ark 33: Del ut skjemaet Kjennetegn på inkludering: Elever til hver deltaker.
Gjennomføring del 2: Utprøving
- Se ark 33 i presentasjonen.
Forberedelser til del 3: Erfaringsdeling
- Gjør deg kjent med presentasjonen (ark 36-47).
Lykke til!