- barnetrinn 3-4
- barnetrinn 5-7
Solsystemet vårt
En serie aktiviteter knyttet til solsystemet vårt.
En serie aktiviteter knyttet til solsystemet vårt.
Lag solsystemet i en riktig målestokk i skolegården og ute i terrenget.
Her er noen ferdige forslag til målestokk:
Dersom solas diameter er 14 cm, som tilsvarer en stor grapefrukt, vil avstander til og diameter på planetene være følgende:
Planet | Diameter | Avstand fra sola |
Merkur | 0,04 cm | 6 m |
Venus | 0,12 cm | 11 m |
Jorda | 0,12 cm | 15 m |
Mars | 0,06 cm | 23 m |
Jupiter | 1,4 cm | 80 m |
Saturn | 1,17 cm | 140 m |
Uranus | 0,47 cm | 290 m |
Neptun | 0,45 cm | 450 m |
Dersom solas diameter er 50 cm, vil avstander til og diameter på planetene være følgende:
Planet | Diameter | Avstand fra sola |
Merkur | 0,17 cm | 21 m |
Venus | 0,43 cm | 39 m |
Jorda | 0,45 cm | 54 m |
Mars | 0,24 cm | 82 m |
Jupiter | 5,01 cm | 280 m |
Saturn | 4,18 cm | 513 m |
Uranus | 1,68 cm | 1031 m |
Neptun | 1,63 cm | 1616 m |
Om modellen
En slik modell er nyttig for å illustrere de enorme avstandene i solsystemet vårt. Dere kan også stå ved siden av de ulike planetene og se hvor stor sola egentlig er, sett fra de ulike planetene.
Modellen av solsystemet kan bli en fin natursti. Eldre elever kan ta med seg yngre elever på stien og vise fram modellen de har laget. Dere kan også utvikle stien over tid og legge ut mer informasjon etter hvert. Tenk på at modellene bør tåle vær og vind.
Når dere måler opp avstander til planetene, kan dere for eksempel bruke hyssing på 1 og 10 meter.
Hvordan går månen i bane rundt jorda og sola?
Prøv å tegn inn månens bane rundt jorda og sola.
Hvilken modell illustrerer best jorda og månens bevegelse rundt sola?
Diskuter dere fram til hvilken modell som er best.
Se deretter på animasjonen (lenke til høyre) og finn ut om dere hadde rett.
Her bør du gi elevene først figur 1 hvor de skal tegne inn sin egen bane. Etter å ha diskutert forslagene bør de få figuren med de tre modellene. Etter en ny diskusjon kan dere se på animasjonen.