- Inne
- Naturfagrom
- Undervisningsrom
- barnetrinn 5-7
Vi undersøker lungene
Hvordan fungerer lungene våre? Her er en serie med aktiviteter dere kan bruke for å undersøke lungene.
Hvordan fungerer lungene våre? Her er en serie med aktiviteter dere kan bruke for å undersøke lungene.
Hvordan fungerer lungene våre og hvordan er de bygget opp? Her har dere noen fakta om lungene.
Noen lungefakta:
Hvordan fungerer egentlig lungene? Dere skal bygge en modell som gjør at dere får en kunstig lunge. Dere får utdelt det utstyret som trengs til å lage den kunstige lungen, men dere må selv finne ut hvordan dere skal få «liv» i den og få den til å «puste».
Skjær bunnen av det antall 1,5 liters flasker dere skal bruke.
Del ut utstyret til elevene og be dem lage en kunstig lunge som puster.
Når de har prøvd en stund selv, får de fasiten.
Når flasken senkes ned i vann, trykker vannet på posen. Trykket presser luft ut av posen gjennom sugerøret. Når flasken heves, kommer det derimot luft inn i posen. Akkurat slik fungerer det med luft inn og ut av lungene våre også, men da er det de glatte musklene I mellomgulvet som lager trykkforandringene (se undervisningsopplegg om muskler). Dette skjer ubevisst.
Dersom forsøket gjøres med elever på 5.–7. trinn, kan oppgaven utvikles til at de prøver å lage forbedrede varianter av lungen.
Dersom forsøket gjøres med elever på 1.–4. trinn, kan det være nok å lage en demonstrasjonsmodell av lungen.
Elevene jobber sammen i grupper på 4.
Lufta vi puster inn skaffer oksygen til kroppen vår. Hvor mye luft kan dine lunger trekke til seg? Dere skal lage et apparat for å måle lungekapasiteten deres.
Fra vi er født til vi dør, suger lungene til seg luft og slipper den ut igjen. Fra lufta henter lungene oksygenmolekyler som de sender videre med blodet til hele kroppen. Samtidig, gir lungene fra seg gassen karbondioksid. Den blir dannet når kroppen bruker oksygen og næringsstoffer til å skaffe seg energi. I mange idretter er det viktig å ha plass til mye luft i lungene slik at kroppen får nok oksygen når den jobber hardt.
Hvis du trener mye utholdenhetstrening, ved å for eksempel løpe eller sykle langt, vil du gradvis får større evne til å suge luft inn i lungene. Du får bedre kondisjon.
4 liters flasker får dere tak i på bensinstasjoner. De har tomme flasker som dere sikkert kan få.
Dersom forsøket gjøres med elever i 1.-3. trinn kan det være at det holder med 1,5 liters brusflasker. Da må dere merke av for hver desiliter og bruke desilitermål.
Når de skal finne ut hvor mye de har blåst ut, er det flaskens totale volum minus det som er igjen av vann de skal regne ut. Det er altså ikke mengden vann som er igjen som angir lungekapasitet. Pass på at de har forstått dette og pass på å trekke fra dersom det var luft i flaska da forsøket startet.
Elevene jobber i grupper på 2-4.
Vi lager en modell av lungene for å bli kjent med oppbyggingen av lungene.
Før dere gjør denne aktiviteten, bør dere ha snakket litt om lungene slik at elevene vet hvordan lungene ser ut og hvordan de fungerer. Dere kan også ha utført de andre aktivitetene i undervisningsopplegget først.