Undervisningsopplegg
Passer for
  • barnetrinn 1-2

Min fantasiplanet

Hvordan har vi mennesker påvirket jorda? Hvordan ville du at jorda skulle vært hvis du fikk bestemme. Her kan du filosofere og gruble før du bygger en fantasiplanet.


Slik er min fantasiplanet

Aktiviteten kan fint kombineres med at man leser litteratur om planeter og filosoferer om livet. Under bakgrunnsstoff og nettressurser får du ideer til lesestoff.

 

Bakgrunnsstoff

Nettressurser

(bokkilden.no)
(nysgjerrigper.no)
Forsøk og praktisk arbeid

Filosofer litt rundt livet på jorda og andre planeter

Aktiviteten gir elevene en mulighet for fordypning og filosofering om menneskets plass i naturen og at det finnes andre verdener enn vår. 

  1. Aller først skal dere forsøke å filosofere litt over livet på jorda.
    • Hvorfor er det mennesker på jorda? Er det fordi noen måtte bo her? Har jorden bruk for menneskene? Har menneskene bruk for jorden? Holder menneskene på ødelegge jorden?
    • Hvorfor lever vi? Lever vi for å jobbe? Jobber vi for å leve?
    • Hvorfor dør vi? Ville livet bli kjedelig hvis det varte evig?
    • Hvordan kan du bli lykkelig? Ved å la være å krangle og sloss? Kan du være enig med alle samtidig? Vet du virkelig hva du vil?
  2. Jorda er bare en av milliarder av planeter som finnes i verden. Det er nemlig planeter rundt mange flere stjerner enn sola. Forskere som er opptatt av andre planeter, må få hjelp av fantasien sin for å klare å forestille seg hvordan det kan være der. Forsøk å forestille deg at du kom til en helt ny planet og kunne bestemme akkurat hvordan livet der skulle bli. Legg hodet ned på pulten og lukk øynene mens du forestiller deg denne planeten. Hva lever der? Hvordan har de det? Hva slags natur er det på planeten?
  3. Skriv så ned i en bok eller på et ark hvordan din fantasiplanet er. Tegn gjerne en tegning av planeten også.

Kommentarer/praktiske tips

Denne aktiviteten kan kobles sammen med at man studerer hvordan jorda, sola og månen beveger seg i forhold til hverandre.

Materialer og utstyr

  • fargeblyanter
  • papir
Forsøk og praktisk arbeid

Lag fantasiplanet

Lag en modell av fantasiplaneten din og fortell om den til andre.

Lag planeten

  1. Elevene med hver sin planet Klipp avispapiret i lange strimler som er ca. 10 cm brede i hele avisens lengde.
  2. Bland 1 desiliter hvetemel og 2 desiliter vann sammen i en bolle. Rør godt slik at det ikke er klumper.
  3. Blås opp ballongen slik at den er sånn passe fylt med luft.
  4. Dypp en og en papirstrimmel i melblandingen før dere legger den rund ballongen. Fortsett til ballongen er dekket av minst to lag papir.
  5. Planetene legges til tørk på avispapir. De trenger minst to døgn på å bli tørre.
  6. Skriv navnet ditt med en vannfast tusj på den siste strimmelen slik at du vet hvilken «planet» som er din.

Dekorer og heng opp planeten

  1. Mal og dekorer planeten slik at den ligner mest mulig på fantasiplaneten din. Limpistoler kan være praktisk å bruke.
  2. Heng opp planetene i klasserommet. For å feste hyssing til planeten kan dere stikke et lite hull inn i planeten (nå gjør det ikke noe om ballongen sprekker). Inn i hullet stikker man så en binders festet til en hyssingbit. Ved hjelp av limpistol, fester en så hyssingen godt til planeten. Fest hver planet til en kraftig hyssing som trekkes fra solide fester i tak og vegger.

Fortell om planeten

Fortell til medelever, søsken og foreldre hva slags planet du har laget. Hva er spesielt med denne planeten. Har vi mennesker noe vi kan lære av din planet?

 

Kommentarer/praktiske tips

Hvis dere lager planetene på skolen, er det best å jobbe utendørs en dag det er fint vær og dere har god tid, for det blir en del søl.

Elevene trenger hjelp til å lage planetene. Gi gjerne elevene en arbeidsoppgave de kan jobbe med til det blir deres tur å lage planeten. De kan f. eks. lage en arbeidstegning av planeten, høre på lydbok eller lese i en bok om astronomi. Alternativt kan elevene lage planetene hjemme med hjelp fra foreldrene (se vedlagt oppskrift).

Beregn god tid på å dekorere planetene, gjerne flere dager, hvor dere bruker noen timer hver dag.

Videre berører aktiviteten flere lærerplanmål i Kunst og håndverk for 1.–2. trinn, som å lage enkle gjenstander i papir (når planetene tørker, består de først og fremst av papir) og bruke dekorative elementer fra kunst og håndverk i egne arbeider. Det er også mulig å blande og bruke primærfarger i eget skapende arbeid når dere maler planetene.

  • Fantasiplanet 6
  • Fantasiplanet 2
  • Fantasiplanet 3
  • Fantasiplanet 4
  • Fantasiplanet 1

Materialer og utstyr

Til planeten

  • hvetemel (ca. 5 kilo til 20 planeter) 
  • en rundt ballong
  • avispapir (ca. 10–20 aviser til 20 planeter)
  • noe å blande i
  • hjulvisp / vanlig visp
  • saks
  • sprittusj
  • gjerne en forsker-T-skjorte slik at ikke klærne blir flekkete

Til dekorering

  • vannmaling og pensler
  • lim/limpistoler
  • elevene tar selv med ting til å dekorere planetene med

Til opprydning

  • kluter, svamper osv.
  • tørkepapir
  • søppelkasse
  • oppvaskbørste/skrubb

Er del av

Nettressurser

(nysgjerrigper.no)
Elevene kan få i lekse å lese artikkel med hjelp av en voksen