Undervisningsopplegg

Økt 1: Kva er teknologi?

Økt 1 I denne økta får elevane i oppdrag å gjere endringar på eit teknologisk produkt og reklamere for at endringane bidrar til ei meir berekraftig utvikling. Elevane lærer om teknologi og om teknologiske prinsipp, og om at ulike teknologiar oppstår som resultat av eit behov, eit problem eller heilt tilfeldig.

Læringsmål

Elevane skal kunne

  • gi døme på og beskrive kva teknologi er
  • beskrive dei ulike delane av eit teknologisk system

Tidsbruk

Presentere oppdrag 5 minutt
Bildeaktivitet 20 minutt
Om teknologi 5 minutt
Leseoppdrag 15 minutt
Finn løysning på ei kvardagsutfordring 15 minutt
Analyser eit teknologisk produkt 20 minutt
Kople til oppdrag 10 minutt
TOTALT 90 minutt
Forsøk og praktisk arbeid

Førebuing og utstyr

  1. Gjer deg kjent med økt 1 i Power Point-presentasjonen.
  2. Skriv ut bildekorta til bildeaktiviteten, gjerne to bilde på kvar side. Du kan velje å laminere dei slik at dei kan brukast fleire gonger.
  3. Les gjennom, og skriv ut artikkelen Tabben som ble menneskets redning. Du kan eventuelt gjere artikkelen tilgjengeleg digitalt for elevane. Les gjennom leseoppdraga, og førebu deg på kva svar og spørsmål elevane kan kome med.
  4. Les gjennom tabellen med produktomgrep og beskriving, og finn eit teknologisk produkt til kvar gruppe som dei kan analysere ved bruk av tabellen.
  5. Skriv ut elevhefte til kvar elev. 
  6. Sjå gjennom forslaga til kjenneteikn på måloppnåing (s. 6 i elevheftet), og gjer eventuelt  endringar. 
Forsøk og praktisk arbeid

Gjennomføring av økt 1

Ark 2–6 i PowerPoint-presentasjonen. Introduksjon og informasjon om opplegget. Presenter oppdraget, og sei til elevane at dei skal få tid til å diskutere kva oppdrag dei skal velje seinare i økta. Gje elevane ein oversikt over kva opplegget går ut på, og kor lang tid dei har til å løyse oppdraget.

Kva er teknologi? For å kunne løyse oppdraget må elevane blant anna vite noko om kva teknologi er.

  • Legg bildekorta rundt i klasserommet slik at elevane kan gå rundt og kikke på dei. Be så elevane gå rundt, sjå på alle bilda, og så velje det bildet dei forbind mest med teknologi.
  • Når alle har valt eit bilde, be dei gå to og to saman og fortelje kvarandre kvifor dei valde akkurat dette bildet. Sei at dei må følge godt med, for i neste omgang skal dei fortelje det som blei fortalt til andre elevar.
  • Kvart par finn eit anna par, slik at dei blir fire personar på kvar gruppe. Nå skal alle på gruppa etter tur fortelje det dei blei fortalt i par i førre omgang. Så skal gruppa i fellesskap bli einige om kva for eitt av dei fire bilda som dei meiner visar noko viktig med teknologi.
  • I plenum presenterer så kvar gruppe det dei kom fram til. Dei andre gruppene kan stille spørsmål.

Ark 7. Tabben som ble menneskets redning. Del ut artikkelen Tabben som ble menneskets redning. Elevane skal lese teksten og svare på følgjande leseoppdrag (sjå elevheftet s. 3):

  1. Marker i teksten nokre tilfeldigheiter som inntrefte på laboratoriet.
  2. På kva måte forbetra den nye teknologien verda?

Summer opp leseoppdraga i fellesskap.

Ark 8. Finn løysing på ei kvardagsutfordring. Sei til elevane at dei nå skal få ei utfordring som dei skal løyse på 10 minutt. Elevane skal jobbe i grupper på 3–4. Presenter utfordringa, som er å finne opp eit teknologisk produkt eller system som gjer det umogleg å forsove seg. Presiser at dette er ein tenkt situasjon, dei treng verken tenke på tekniske eller økonomiske avgrensingar. Dette er ei oppgåve som skal utfordre dei kreativt.  Etter 10 minutt, la alle gruppene presentere si løysing på utfordringa.

Ark 10–11. Gå gjennom kva eit teknologisk produkt eller system består av. La så elevane få eit teknologisk produkt på kvar gruppe som dei skal analysere ved bruk av tabellen. Tabellen ligg i elevheftet s. 4. 

Ark 12–13. Gi eksempel på fantastiske feil som har gitt oss nye teknologiske løysingar. Summer opp det som er gjort i timen, og la gruppene få tid til å diskutere kva teknologisk produkt dei vil velje å gå vidare med.

Ark 14–15. Summer opp hovudpunkta om teknologi, repeter oppdraget og summer opp kva vi har bruk for å lære for å kunne lage ei løysing.